Digital immatrikulering

Lurer på hvilke studenter rektor Anne Borg har snakket med

Under Dusken skriver på lederplass at studentene nok kan styre sin begeistring for digital immatrikulering enda en gang.

Slik har immatrikulering foregått tidligere: Mange studenter samlet for å høre på tale fra rektor eller en av viserektorene i staselige, røde kapper. På scenene har det vært ulike kulturuttrykk og tale fra en sentral politiker. Bildet er fra immatrikuleringen på Gløshaugen i 2015.
Slik har immatrikulering foregått tidligere: Mange studenter samlet for å høre på tale fra rektor eller en av viserektorene i staselige, røde kapper. På scenene har det vært ulike kulturuttrykk og tale fra en sentral politiker. Bildet er fra immatrikuleringen på Gløshaugen i 2015.
Publisert

«Studenttinget er skeptiske til planene om digital immatrikulering, og det med god grunn. Jeg synes at NTNU skylder studentene sine en minneverdig og fysisk immatrikuleringsdag etter to år med stadige nedstenginger, gjenåpninger og usikkerhet», skriver Erlend Gylver på lederplass i studentavisa.

Det var Universitetsavisa som for et par uker siden skrev at årets immatrikuleringsseremoni i hovedsak blir digital også ved studiestart til høsten. Rektor begrunnet blant annet dette med at studentene vil ha det.

Høstens opplegg blir at studentene samles ved de enkelte studieprogrammene 15. august. Det blir arrangementer der med felles visning av den digitale seremonien, i tillegg til kulturinnslag, taler og glimt fra studentlivet i Trondheim, Ålesund og Gjøvik.

«En skulle tro at NTNU nå ville gripe muligheten til å gi studentene en fysisk og mer minneverdig start på studentlivet – men dessverre virker det som om ledelsen ved universitetet har falt for den digitale fristelsen», skriver Under Dusken i sin leder.

Avisa advarer mot at dagen kan gå i glemmeboka hvis det blir ei digital løsning, og synes det virker som at ledelsen har abdisert.

«Rektors begrunnelse er at «slik vil studentene ha det», og jeg lurer på hvilke studenter hun har snakket med. Etter nesten to år med digitale forelesninger, digitale kollokvier, digital fadderuke og så videre kan nok studentene styre sin begeistring for enda mer digitalt opplegg», skriver Gylver.