Tillitsvalgt er bekymret for de gjenværende etter at mange har sluttet ved fakultetsadministrasjon siden 2021. Flere av de om har gått oppgir høyt stress og dårlig ledelse som årsak.
- Jeg har inntrykk av at arbeidsmiljøet man hadde og likte godt blir rasert, fordi så mange dyktige ansatte har sluttet, sier NTL-tillitsvalgt Thomas Ferstad om arbeidsmiljøet ved MHs fakultetsadministrasjon. De er nå basert i det nye Medisinsenteret.Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Universitetsavisa har vært i kontakt med flere som har sluttet ved fakultetsadministrasjonen til Fakultet for medisin og helsevitenskap.
Det har sluttet 42 ansatte ved fakultetsadministrasjonen siden 2021. Tallet inkluderer både faste og midlertidige. Tillitsvalgte sentralt og lokalt sier at de anser antallet som har sluttet som høyt. Det gjør også ansatte som Universitetsavisa har vært i kontakt med.
Det har også vært ansettelsesstopp ved fakultetet siden juni 2023 i sammenheng med store økonomiske problemer ved fakultetet. Det betyr at man har hatt begrenset mulighet for å erstatte avgåtte. Totalt har fakultetsadministrasjonen ansatte tilsvarende 90,4 årsverk, inkludert faste og midlertidige stillinger.
UA har snakket med mange av de som har sluttet i løpet av fireårsperioden. Flere forteller om mistillit til ledelsen og et enormt arbeidspress. Ingen av disse ønsker å uttale seg ved navn.
UA har spurt Thomas Ferstad, nestleder ved NTNU NTL, om han er bekymret for at mange slutter ved fakultetsadministrasjonen ved MH.
- Ja, jeg er bekymret for arbeidspresset til dem som er igjen. Jeg har fått tilbakemeldinger som tilsier at folk syns det er veldig hektisk. Jeg har inntrykk av at arbeidsmiljøet man hadde og likte godt blir rasert, fordi så mange dyktige ansatte har sluttet, sier Ferstad.
Thomas Ferstad sier det har vært bekymringsfullt mange som har sluttet ved enheten.Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
En av dem UA har snakket med uttrykker at fakultetet tidligere var en veldig fin plass å jobbe på, men at dårlig ledelse etter hvert forplantet seg nedover. Flere ansatte uttrykker også at de ikke opplevde å bli hørt av ledelsen.
En annen tidligere ansatt legger hovedsakelig vekt på et vanvittig arbeidspress. Hun sier hun har inntrykk av at flere tidligere kolleger ved fakultetsadministrasjonen ønsker å slutte, og er på utkikk etter ny jobb.
- Ikke hørt noen beskrive arbeidsmiljøet som «rasert»
Dekan Siri Forsmo ved fakultetet sier hun ikke kjenner seg igjen i Ferstads beskrivelse.
- Jeg har ikke hørt noen beskrive arbeidsmiljøet i fakultetsadministrasjonen som «rasert», slår hun fast.
Hun sier at som ledd i omstillingsprosessen som har pågått ved MH-fakultetet hadde hun frem til sommeren ukentlig møte med de tillitsvalgte i Lokalt samarbeidsutvalg. I tillegg deltok tre tillitsvalgte og lokalt hovedverneombud aktivt i styringsgruppen for omstillingsprosjektet.
Siri Forsmo peker på at det i perioden har vært mange midlertidig ansatte.Foto: Nils Lian/NTNU/StOlav
- De bidro med viktige innspill for fremdrift og gjennomføring av den påkrevde omstillingen for MH. Det er bekymringsfullt dersom ansatte opplever arbeidsmiljøet som «rasert» uten at det formidles videre enten direkte til meg, via tillitsvalgte eller verneombud, sier dekanen.
Les Forsmos videre kommentarer lenger ned i saken.
Ansatte som sluttet peker på dårlig ledelse
Flere av de tidligere ansatte Universitetsavisa har vært i kontakt med trekker frem dårlig ledelse som årsaken til at de sluttet ved administrasjonen.
I den aktuelle perioden var Tor Christian Sletner direktør for fakultetsadministrasjonen. Han gikk nylig av fra stillingen og har fått ny stilling ved samme fakultet.
Ansatte som har sluttet i perioden oppgir at de opplevede lederstilen hans som svak, at han var lite til stede og ansatte følte seg ikke lyttet til. Sletner har blitt framlagt kritikken av hans ledelse.
- Ingen kommentar utover at jeg må regne med at det er forskjellige syn på hvordan jeg har skjøttet jobben min, svarer han.
Han sier han har fått både positive og negative tilbakemeldinger på egen ledelse gjennom medarbeidersamtaler og i jevnlige møter og diskusjoner.
Tor Christian Sletner sluttet nylig som leder for fakultetsadministrasjonen og har fått ansvar for sikkerehet ved MH-fakultetet.Geir Mogen/NTNU
- Jeg er ikke kjent med at noen ansatte har oppgitt min lederstil som årsak for at de har sluttet, men som administrasjonsleder har jeg måttet initiere tøffe prosesser der MH har måttet nedbemanne men også avvikle arbeidsforholdet til ansatte av forskjellige grunner - personalsaker.
- Var det et ønske fra ledelsens side at du skulle gå over i ny stilling?
- Dekanen og jeg var enige om at dette var en god løsning for fakultetet slik situasjonen er i dag.
Universitetsavisa har også spurt Siri Forsmo hva slags samtaler som lå bak bytte i stilling. Hun ønsker ikke å kommentere og viser til tidligere uttalelser.
Tall hentet fra fakultetets egen statistikk viser at sykefraværet ved fakultetsadministrasjonen i andre kvartal i 2025 lå på 6,9 prosent. Det totale sykefraværet ved hele NTNU er i samme periode på 4,5 prosent. Det har over flere år vært en økning i sykefravær ved MH-fakultetet som helhet.
I første kvartal av 2025 var det også høye tall ved samme enhet. Gjennom 2024 spesielt gikk dette tallet gradvis oppover.
Tallene viser også at fakultetsadministrasjonen skiller seg ut med spesielt mye overtid.
Tillitsvalgt Ferstad påpeker at når så mange slutter, blir arbeidsbelastningen betraktelig større for dem som er igjen.
- Folk slutter fortere enn man får erstattet dem, i tillegg til at økonomien gjør at man ikke har råd til å ansette. Så høyt arbeidspress over tid gir økt sykefravær. Når presset er så stort at folk blir syke, må ledelsen gjøre noe, sier Ferstad.
Han sier det er viktig å understreke at situasjonen er krevende for hele MH, ikke bare fakultetsadministrasjonen.
Konstituert administrasjonssjef Torill Foss Lundgren sier at ledelsen er klar over at det er stort arbeidspress ved fakultetsadministrasjonen, og at de ansatte har uttrykt dette overfor ledelsen.
- Ja, det har de, og det tar vi på alvor. Vi jobber for å finne gode løsninger, sier Lundgren.
- Hva gjør dere for å beholde de ansatte som er ved fakultetsadministrasjonen nå?
- Vi jobber med å prioritere godt i forhold til arbeidspress. Personallederne er tett på når det gjelder prioriteringer, og for å ta vare på folkene.
Torill Foss Lundgren leder fakultetsadministrasjonen ved Fakultet for medisin og helsevitenskap midlertidig, mens stillingen lyses ut for fast ansettelse.Foto: Mari Rian Hanger
Hun forteller også at de er bekymret for sykefraværet, og at dette gjelder for alle administrativt ansatte ved MH-fakultetet.
Fakultetet har fortsatt en restriktiv tilsettingspolitikk. Ifølge Lundgren har antall midlertidig ansatte økt noe i år, sammenlignet med foregående år.
- Dette må sees i sammenheng med annet fravær og pågående prosesser, sier hun.
UA har også spurt Lundgren om hvorfor så mange har sluttet de siste årene, om hun er bekymret for at flere vil slutte, og om hun er kjent med at endel ansatte har opplevd ledelsen som dårlig. Lundgren sier hun ikke vil spekulere i årsakene til at ansatte slutter, og heller ikke omfanget av fremtidig turnover eller de ansattes opplevelse av ledelsen.
Forventer at Forsmo har en plan
Thomas Ferstad påpeker at MH-fakultetet mangler administrativ leder, og har en fersk gjeng med seksjonsledere.
- Dekan Siri Forsmo sitter med det øverste ansvaret som dekan. Hun har søkt om tillit for en ny periode, og vi forventer at hun har en plan for hvordan hun skal få arbeidsoppgavene i balanse med antall folk hun har til å utføre dem. Ledelsen må prioritere hvilke arbeidsoppgaver de ansatte skal gjøre, og få en forsvarlig arbeidshverdag, sier Ferstad.
Han sier at NTL vil følge med på sykmeldingsandelen og på arbeidsmiljøundersøkelsen som kommer på nyåret.
- Nå har fakultetet et ansvar for å prioritere å gjøre de ansattes arbeidshverdag forsvarlig, sier han.
Når det gjelder ansattes opplevelse av dårlig ledelse ved fakultetsadministrasjonen, sier Ferstad at han ikke har noe grunnlag for å uttale seg så mye om det.
UA har også vært i kontakt med Hege Müller Hval, tillitsvalgt for NTL ved MH-fakultetet.
- Ja, vi ser at antall ansatte ved fakultetsadministrasjonen har gått betraktelig ned. Det gir et høyere arbeidspress, og det er grunn til bekymring når man går betydelig ned i arbeidsstokk uten at arbeidsoppgavene forsvinner, sier hun.
- Ingen tvil om at omstilling har ført til høy belastning
Ifølge Dekan Siri Forsmo er det generelt høyere turnover blant administrativt ansatte enn blant vitenskapelige. I tillegg peker hun på at det siden 2021 har vært mange vikarer og midlertidig ansatte i kortere og lengre tid, som kan forklare det høye antallet.
Hun peker også på at de har jobbet med flytting av funksjoner og ansatte fra MH til sykehus og helseforetak.
- Dette var forut for omstillingsprosessen ved MH, men de ansatte inngår formodentlig i det antallet.
Hun sier omstillingsprosessen ved MH har vært og er vanskelig med ansettelsesstopp og nedbemanning.
- Det er ingen tvil om at arbeidsbelastningen på mange ansatte også i fakultetsadministrasjonen har blitt høyere. Vi har løpende dialog med de ansatte. Det arbeides jevnlig med prioritering og tiltak for å forbedre og forenkle arbeidsprosesser.
Hun sier de også har erstattet flere stillinger i seksjoner med høy turnover for å sikre forsvarlig drift og arbeidsmiljø for de ansatte.
- Vi gjør jevnlig risikovurderinger vedrørende arbeidsbelastning og -miljø. Blant annet for å kunne sette inn tiltak, omfordele oppgaver og erstatte stillinger.
Hun sier den påkrevde omstillingsprosessen har vært og er arbeidskrevende også for ledere på fakultet- og instituttnivå.
- Det er hverken enkelt eller populært på kort tid å måtte legge om aktivitet og stillingsplaner til vesentlig reduserte rammebetingelser.
Forsmo understreker at ingen ved fakultetet hadde erfaring med en slik omfattende omstilling.
- Jeg er overbevist om at vi ikke hadde sett effekt av de forskjellige omstillingstiltakene om ikke også alle lederne i organisasjonen hadde gjort en vesentlig innsats for at MH skal komme igjennom denne krevende situasjonen.