Ytring
Dette skal vi med verneombud ved NTNU
- Vi hadde hatt adskillig flere og mer krevende konflikter i arbeidsmiljø ved NTNU uten en aktiv vernelinje, sier Bjørn Haugstad.
Styremøte, Bjørn Haugstad
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
I en ytring
i UA 5. desember stiller Per-Odd Eggen spørsmålet «hva skal vi med
verneombud ved NTNU», og understreker at spørsmålet ikke er ment ironisk.
Spørsmålet han fremsetter er begrunnet i konkrete erfaringer i en konflikt i
arbeidsmiljøet han er en del av, og hvor han er støttespiller for den ene av
partene.
Jeg skal unnlate å referere til
lovparagrafer og generelle vurderinger om verneombudets rolle i norsk
arbeidsliv, for det er åpenbart ikke det Eggen stiller spørsmål ved. (For den
som er interessert kan jeg anbefale
Arbeidstilsynets nettside.) Samtidig kan jeg ikke gå inn i den konkrete
saken Eggen refererer til, hovedsakelig fordi det ville være et eklatant brudd
med god praksis, men også fordi jeg ikke kjenner den godt nok.
Basert på Eggens ytring og spørsmål kan
jeg like fullt kommentere noe. Først: I en organisasjon som NTNU, så må det kontinuerlig
håndteres flere konflikter med konsekvenser for arbeidsmiljø. Det ville også
være pussig om det ikke var det, gitt størrelsen av NTNU og at universiteter
har kritikk som grunnleggende arbeidsmetode. For egen del kommenterte jeg dette
i et intervju
i UA rett før jeg tiltrådte som direktør for organisasjon og infrastruktur.
Flere krevende konflikter har også fått behørig omtale i UA.
Eggen og andre får tro meg eller ikke på
mitt ord: Vi hadde hatt adskillig flere og mer krevende konflikter i
arbeidsmiljø ved NTNU uten en aktiv vernelinje. Dermed er ett svar på Eggens
spørsmål at verneombudene, lokalt såvel som hovedverneombudet, bidrar til å løse
konflikter før de utvikler seg til å bli nær uløselige.
Det betyr ikke at vernelinjen, eller
arbeidsgiver, alltid lykkes. Det har vi flere eksempler på. I enkelte tilfeller
kan man også få inntrykk av at konflikten er så tilspisset at minst én av
partene simpelthen ikke kan akseptere at konflikten løses annet enn gjennom
«full seier». Da er det begrenset hva vernelinjen og arbeidsgiver kan oppnå.
Det bringer meg til neste punkt: I en høy
andel konflikter er det vanskelig å slå fast at den ene parten er «skyldig» og
den andre uskyldig, eller evt «offer». Det er uansett ikke verneombudets rolle
å være representant for én av partene i en konflikt. Det ville sette
verneombudet i en umulig situasjon, også fordi verneombudet er verneombud for alle.
Det ville videre forutsatt at verneombudet var i posisjon til å avgjøre hvilken
part som fortjente verneombudets støtte, og hvilken part som ikke fortjener
det.
I konfliktsaker må derfor verneombudet
konsentrere seg om to ting: Gjennom veiledning bidra til at partene kan finne
en måte å håndtere en konflikt uten at den eskalerer, og aller helst løses. Og
dernest, påse at de ulike parters rettigheter ivaretas gjennom en konflikt.
Ikke sjelden innebærer dette å minne arbeidsgiver om prosedyrer og god praksis.
Det er en funksjon verneombudet, særlig hovedverneombudet, har gode forutsetninger
for gjennom mengdetrening. Hver enkelt personalleder som må håndtere konfliktsaker
har forhåpentligvis begrenset med praktisk erfaring, mens de lokale og sentrale
hovedverneombudene eksponeres for konflikter fra flere enheter.
Oppsummert er svaret på Eggens spørsmål
dette: Ved NTNU har vi verneombud fordi det hjelper oss i å håndtere konflikter
og andre spørsmål knyttet til arbeidsmiljø tidlig og før problemene eskalerer.
Når en konflikt eller et annet problem knyttet til arbeidsmiljø har eskalert,
så bidrar verneombudene til bedre håndtering – herunder påse at rettigheter
ivaretas. Vi har derimot ikke verneombud ved NTNU for at verneombudet aktivt
skal representere den ene parten i en konflikt, siden det ville være brudd med
verneombudets plikt til å ivareta alle ansatte.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på