"Jeg gleder meg stort!"

NTNUs nye økonomifakultet skal funderes på "Den norske modellen", sier nytilsatt dekan Monica Rolfsen.

Da dette bildet ble tatt var jubelposituren i anledning nytt økonomifakultet. I dag kan Monica Rolfsen juble over at jobben med å bygge det nye fakultetet blir hennes.

- Gratulerer med ny jobb, Monica Rolfsen.

- Tusen takk!

- For å ta det klassiske sportsspørsmålet: Hva føler du nå?

- Jeg er først og fremst veldig letta. Hele denne prosessen har tatt godt og vel et år, fra vi startet arbeidet med å få samlet økonomi- og ledelsesmiljøene ved NTNU i et eget fakultet, og fram til i dag.

- Når søkte du jobben?

- I begynnelsen av april.

- Og styrevedtaket om ny fakultetsstruktur, herunder etablering av eget økonomifakultet ble gjort…

- 15. februar.

- Det er nå jobben begynner?

- Jepp. Jeg begynner ikke formelt før første januar neste år, men det er mye å ta tak i i mellomtida. Vi skal etablere en instituttstruktur, og bygge en ny fakultetsadministrasjon.

- Et nytt fakultet skal bygges fra grunnen av?

- Ja! Det blir kjempekult. Jeg gleder meg stort.

- Det var en hard strid fram mot etableringen av ny fakultetsstruktur, og du sto midt i striden. Er det noen sår som må leges?

- Jeg tror ikke det. Jeg har hatt god kontakt med de fleste av de involverte, og kjenner at vi har et godt samarbeid. Jeg er iallfall innstilt på å gjøre alt for å få dette til å fungere på alle nivåer.

- Hvordan skal ditt fakultet skille seg fra de øvrige økonomimiljøene – Handelshøyskolen BI i Oslo og Norges handelshøyskole i Bergen?

- Vi skal skille oss på to måter. For det første skal vi være vesentlig mer teknologirettet, og orientert mot samarbeid med næringsklynger i Raufoss og i Ålesund. For det andre vil hva man kaller "Den norske modellen" ligge til grunn for vår tilnærming til økonomifaget. Samarbeid med de store arbeidslivsorganisasjonene er viktig. Vi vil nok være vesentlig mindre USA-rettet enn tilsvarende miljøer i Oslo og Bergen.

LES OGSÅ: - Jeg får utrettet mer som dekan enn som doktor
LES OGSÅ: Wroldsen fortsetter som viserektor i Gjøvik