Rolfsen vil søke stillingen som rektor

Fra før av har konstituert rektor Anne Borg sagt at hun vil søke jobben som rektor. Nå kaster dekan Monica Rolfsen seg inn i kampen.

Dagen før Bovim varslet sin oppsigelse fulgte dekan Monica Rolfsen med på debattene om sektoren i Arendal, her avbildet sammen med UiO-rektor Svein Stølen. Nå kan de to bli rektorkolleger - for Rolfsen bekrefter at hun vil søke stillingen.

- Jeg har tenkt på dette en stund, men nå skjer det litt raskere enn jeg trodde det skulle gjøre, sier Monica Rolfsen, dekan ved Fakultet for økonomi ved NTNU.

Hun bekrefter overfor Universitetsavisa at hun kommer til å søke på jobben som NTNU-rektor når stillingen lyses ut.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

- Jeg gjør det fordi jeg har lyst til å utvikle NTNU videre, og fordi jeg mener jeg har noe å bidra med. Det er mange interne prosesser det må jobbes med i tiden fremover, og mange baller som er kastet opp og som nå må tas ned. I tillegg har ABE-kuttene ført til at vi må jobbe mer effektivt og smartere, og det er jo dette som er fagfeltet mitt, sier hun.

LES OGSÅ: Anne Borg vil søke rektorjobben

Politisk erfaring

Rolfsen peker også på den erfaringen hun har som dekan på et fakultet som favner alle campuser og alle de tidligere høyskolene. Hun omtaler fakultetet sitt som et slags mini-NTNU.

- I tillegg har jeg jo endel politisk erfaring, både som rådgiver i departement, i partipolitikk og gjennom bystyret. Den erfaringen tror jeg er ganske nytting, og jeg tror det vil gjøre meg til en god leder både «innenriks» og «utenriks».

Som kampsak trekker Rolfsen frem medvirkning og involvering av ansatte som noe av det viktigste for å skape forbedring.

- Ikke bare fra Gløs

Samtidig avviser hun at hun kommer til å bli «enda en fra Gløshaugen» i NTNU-ledelsen.

- Jeg mener jeg er rimelig tverrfaglig. Jeg er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi, men faget organisasjon og ledelse går jo over i sosiologi. På den tiden jeg var instituttleder hørte jeg til på daværende Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse. Så jeg kjenner alle de miljøene veldig godt, og representerer i så måte bredere enn bare Gløshaugen.

Har diskutert med Borg

Rolfsen legger til at Anne Borg, som er den andre kjente søkeren per nå, har mer erfaring, men at hun likevel ønsker å prøve.

- Jeg og Anne Borg har snakket om dette lenge. At vi begge ønsker å søke neste gang stillingen lyses ut. Vi mener begge det er bra med intern konkurranse, og det er ikke noe fiendeskap oss to imellom, avslutter Rolfsen.

Monica Rolfsen