Gløshaugen: Alt for lite teknologi. Dragvoll: Her er for mye teknologi
NTNU legger altfor lite vekt på sin teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil i ny strategi, mener teknologifakultetene. Tvert imot, mener SU-fakultetet.
Hvor mye vekt skal NTNU legge på naturvitenskap i sin nye strategi? Dekan Øyvind Gregersen og dekan Tine Arntzen Hestbek er uenige.Foto: Kristoffer Furberg/NTNU
Rektor Tor Grande har bedt om tilbakemelding på sitt nye forslag til strategi for NTNU. Han har også bedt om innspill til en revidert beskrivelse av NTNUs visjon, verdier og samfunnsoppdrag.
Og det har han fått - hele 22 høringsinnspill har kommet inn, blant annet fra alle fakultetene. Flere av fakultetene er kritiske, men på motstridende vis - noen mener de nye forslagene legger for mye vekt på den naturvitenskapelige profilen, andre for lite.
Men én ting er de enige om - at «Kunnskap er i stadig bevegelse», er en tullete setning.
- Risikerer å gjøre en stor feil
I Grandes utkast til strategi er det tre ambisjoner, der den første er: Vi skal være et ledende internasjonalt universitet.
Helt nødvendig å endre på strategien, mener dekan Øyvind Weiby GregersenFoto: Kristoffer Furberg
Fakultet for naturvitenskap (NV) er blant de krasseste i kritikken av Grandes forslag, og de mener det må komme mye tydeligere fram i ambisjonen at NTNU har en teknisk-naturvitenskapelig profil.
«Vi mener først og fremst at det vil være en stor feil om NTNU lager et strategidokument for de neste 8 årene som ikke tydelig viser at NTNU tar det samfunnsansvaret som følger med å være Norges eneste universitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil», skriver dekan Øyvind Gregersen.
NV mener det er nettopp hovedprofilen i kombinasjon med bredden som gjør NTNU unikt internasjonalt, og at det derfor er helt nødvendig å skrive om på strategien.
Får medhold
NV får - kanskje ikke så overraskende- medhold av de to andre teknologifakultetene.
Fakultet for ingeniørvitenskap (IV) foreslår som første ambisjon: «Vi skal være et ledende internasjonalt breddeuniversitet med en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil.»
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk (IE) foreslår den nøyaktig samme formuleringen som IV.
«Gitt en slik formulering vil vi også kunne nå
dette målet. Det er ikke så mange universiteter med en slik profil», kommenterer IE.
Nevner natur-vitenskap mye oftere
Dekan Tine Arntzen Hestbek (SU) mener samfunnsvitenskap må løftes opp i den nye strategien.Foto: NTNU
Men når vi beveger oss vekk fra Gløshaugen-miljøene, kommer andre synspunkter fram i lyset. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) mener på sin side nemlig at det legges for mye vekt på den teknisk-naturvitenskapelige profilen til NTNU.
De har telt opp at naturvitenskap og teknologi er nevnt 11 ganger i de to høringsutkastene, mens samfunnsvitenskap er nevnt kun én gang. Dette må balanseres bedre, slår dekan Tine Arntzen Hestbek.
Terje Lohndal mener det kunstneriske utviklingsarbeidet må med, på lik linje med forskning.Tore Oksholen
Det humanistiske fakultet (HF) mener også at deres måte å jobbe på er blitt tatt for lite hensyn til - det er svært uheldig at begrepet kunstnerisk utviklingsarbeid glimrer med sitt fravær, når forskning nevnes, mener de.
«Et av NTNUs
særtrekk er nettopp at vi har store miljø som driver med kunstnerisk
utviklingsarbeid, og dette bør derfor være synligere i strategien,» påpeker dekan Terje Lohndal.
HF mener også at dersom man skal nevne laboratorier i teksten, så må man også nevne studioer, for å inkludere kunstnerisk utviklingsarbeid.
Økonomi er ikke nevnt i ambisjon 1 i strategien. Det reagerer Fakultet for økonomi på. «Vi er et eget fakultet med flere svært ettertraktede studieprogrammer, og mener at NTNU er tjent med at økonomi som fagområde også synliggjøres i strategien».
Arbeidsmiljø må inn
HR- og HMS-avdelingen legger seg ikke opp i hvorvidt det er for mye fokus på den naturvitenskapelige profilen, men vil heller fokusere på arbeidsmiljø.
En av setningene i opprinnelig forslag var «Kvaliteten i arbeidet vårt henger tett sammen med hvor godt vi mestrer språket vi bruker». Flere har påpekt at dette er en ullen setning uten særlig mening, og her foreslår HR- og HMS-avdelingen isteden «Kvaliteten i arbeidet vårt henger tett sammen med hvordan vi utvikler og ivaretar et robust og sikkert arbeidsmiljø som understøtter kontinuerlig endring og utvikling».
Fakultet for medisin og helsevitenskap har ikke mange innspill til strategien. Men at den skal ha et eget navn, slik som rektor foreslår, synes de er unødvendig. De mener at NTNUs visjon står seg godt også for å beskrive strategien - altså «Kunnskap for en bedre verden».
Språket i strategien
HF har forøvrig, som seg hør og bør for et språkfakultet, tatt kraftig tak i språket i den nye strategien.
«Språklig er det behov for en grundig revisjon. Eksempelvis
består premissene av en rekke lange setninger som kunne ha nytte av
tegnsetting. Disse bør rett og slett formuleres på nytt med klart språk som
utgangspunkt», skriver Lohndal.
Fakultetet kommer her med en rekke språkkommentarer i kulepunktformat.
Men også NV synes språket i strategien er for dårlig. De mener teksten er dårlig formulert og lite sammenhengende. Utvalget av samfunnsutfordringer og geografiske samarbeidspartnere virker dessuten tilfeldig, skriver dekan Gregersen.
Helt enige om én ting
Én ting er imidlertid fakulteter fra alle campus enige om; nemlig at «Kunnskap er i stadig bevegelse» er en tullete setning. Denne stadfestelsen står i dokumentet som beskriver NTNUs verdier, visjon og samfunnsoppdrag.
NV mener påstanden «Kunnskap er i stadig bevegelse» må endres til at «NTNU skal være en leverandør og formidler av faktabasert kunnskap». Slik det står nå kan den tolkes som at kunnskap ikke er faktabasert, ifølge NV.
IE ønsker at hele setningen tas bort, mens IV mener setningen kan ha uheldige tolkninger, og foreslår isteden Kunnskap utvikles og fornyes gjennom forskning, erfaring og dialog.
Også HF mener det ikke bør være nødvendig å påpeke at kunnskap er i stadig bevegelse, og Fakultet for arkitektur og design mener en slik formulering kan føre til at man står i fare for å relativisere kunnskap.
Til lags åt alle?
Rektor Tor Grande vil legge fram et nytt utkast til strategi til behandling på styremøtet 18. juni, blant annet med innspillene som grunnlag.
Så vil det vise seg om Grande og hans administrasjon kommer til å prøve å finne en gylden middelvei for de sprikende innspillene som har kommet inn, eller om han må slå seg til ro med Ivar Aasens «Til lags åt alle kan ingen gjera».