1700 har skrevet under på kampanje for å droppe skoleeksamen

Mange studenter reagerer på NTNUs beslutning om å opprettholde fysisk eksamen.

Mange studenter mener det ikke er forsvarlig med eksamen på Sluppen. NTNU sier de beskjedene de har fått fra helsemyndigheter tilsier at det er det.

Onsdag kveld besluttet NTNU å videreføre skoleeksamen med økt smittevernsberedskap. Det har skapt reaksjoner fra flere studenter, som ønsker å få sine eksamener omgjort til digital hjemmeksamen.

Blant annet har det på nettsiden Underskrift.no blitt opprettet en kampanje med navnet Ja til digital hjemmeeksamen ved NTNU. I skrivende stund har den 1691 underskrifter og er den nest mest underskrevne aktive kampanjen på nettstedet.

«Ja til digital hjemmeeksamen ved NTNU. Busser fylles uforsvarlig, tette køer oppstår utenfor lokaler, samme luft pustes inn av opptil flere hundre elever, det viser seg at studenter møter opp til tross for symptomer på luftveisinfeksjon og pensjonister omgås av potensielt smittede studenter. Dette er bare noen få grunner til at eksamensformen burde endres umiddelbart. Vi studenter vil møte vår familie uten bekymring for å sette liv i fare. Vi studenter vil hjem til jul!», skriver den anonyme forfatteren av kampanjen i beskrivelsen.

LES OGSÅ: Jeg er livredd for å møte opp på fysisk eksamen

Det er ikke den eneste underskriftskampanjen som ønsker å avlyse skoleeksamen i høyere utdanning. En kampanje ved Oslomet har per nå 598 underskrifter.

Også på NTNU-siden på nettstedet Reddit reagerer studenter. Noen har respondert med en meme.

Mange reaksjoner på Innsida

Mange studenter reagerer også i kommentarfeltet på internkanalen Innsida. Under innlegget om at eksamen fortsetter som planlagt er det nå 60 kommentarer, noe som er unormalt mange for kanalen, der majoriteten stiller seg kritiske til NTNU.

«Det er vel kanskje ikke helt "rettferdig karakter" dere gir oss når vi skal prestere under slike vilkår? Dere skal vel ha gitt oss samme kvaliteten på utdanningen vår uavhenig av hvordan eksamen blir avholdt. Samtidig vil jo samfunnet kunne ta hensyn til at noen ikke kunne ta eksamen på samme måte som de tidligere kullene på grunn av en pandemi?», skriver en student.

«At dere velger å avholde fysisk skoleeksamen for medisinstudiet er faktisk helt hårreisende, med tanke på den eksplosive smitteveksten både globalt og i Norge. Vi skal altså ha fysisk muntligeksamen på sykehuset med leger som sensorer, i en tid hvor hele landets helseforetak roper desperat etter hjelp mens de ligger nede for telling», skriver en student ved Fakultet for medisin og helsevitenskap.

Helsemyndigheter sier det er forsvarlig

NTNU skriver på sin side at «regjeringen har understreket at eksamen skal gjennomføres, med godt smittevern, slik at studentene ikke får forsinkelser i studiene. Kommuneoverlegen har bekreftet at smittevernstiltakene på eksamen er tilfredsstillende, og det er forsvarlig å gjennomføre fysisk eksamen.»

I dag ble det også meldt at det har blitt satt inn ekstra busser for å unngå stappfull transport til lokalene.

Det var også i forkant meldt motstand mot fysisk eksamen.

- Akkurat nå er det helt uforsvarlig å samle flere hundre studenter på eksamenslokaler. Det virker som NTNU er mer opptatt av sitt eget rykte enn studentenes beste, sa Nils Christoffer Joys Røang til Universitetsavisa før NTNU hadde fattet sin beslutning.