Hva er verdien av forskningen når artikler er skrevet av KI, vurdert av KI, og til slutt lest av KI?
I dag er det tidsskrifter som lar KI gjøre selve fagfellevurderingen. Hvor vanvittig er ikke det, spør denne ukas gjesteskribent.
- Hva skjer når språkmodellene om ett eller to år er så gode at vi ikke lenger kan se forskjellen på det som er skrevet av et menneske og en robot, spør gjesteskribentenIll.foto iHUMAN
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Hva skal forskere gjøre når datamaskinene tar over forskningen?
Det høres kanskje naivt ut, men det er alt annet enn en fjern problemstilling. I
vår entusiasme over hvordan kunstig intelligens (KI) kan spare oss for tid og
ressurser, ser vi tegn til at forskningen endrer seg. Det er mulig å bruke KI
til litteratursøk, man kan automatisere og
effektivisere analysearbeid, og fagfellevurdering overlates
til KI. Men hva er verdien av forskningen når artikler er skrevet av KI,
vurdert av KI, og til slutt lest av KI?
Fakta
Eli Smeplass
Utdanning: Doktorgrad i sosiologi
Nåværende jobb: Førsteamanuensis i yrkespedagogikk ved Institutt for lærerutdanning
Roller i UH-sektoren: Medlem av New University Norway og initiativtaker til ProtestPub
Faglige interesser: Utdanning og samfunn
Opptatt av: Utdanningspolitikk på alle nivå, menneskelig engasjement og samhandling
Tiltrer som medlem av NTNUs hovedstyre fra høsten 2025.
Formater og faglig vurdering
Formater kan begrense forskningen. Særlig gjelder dette i
samfunnsvitenskapene, som har større behov for kreativ formidling, kritikk og
utforskning av usikkerhet enn naturvitenskapenes mer hypotesedrevne tilnærming.
Selv har jeg aldri vært veldig opptatt av å slavisk tvinge frem formater om det
er til hinder for faglig formidling. Noen ganger kommer studenter og spør hvor
strenge vi er på formalia i forbindelse med eksamener og semesteroppgaver.
Svaret mitt pleier å være at de må se det an selv, men at de helst bør unngå å
skrive kort og mangelfullt, eller langt og kjedelig. Det verste jeg vet er å
lese lange kjedelige oppgaver. I de fleste tilfeller klarer studentene å knekke
formidlingskoden, og leverer noe som er både godt faglig fundert og spennende å
lese.
Samtidig tenker jeg at studentene er ganske heldige. De får
plass og rom til å utbrodere om valg og vurderinger, ja til og med feilskjær de
støtte på underveis i en prosess. I masteroppgaver kan de eksempelvis skrive
side opp og side ned om hva observasjonene viste og hva informantene deres sa.
De kan bruke sin egen forskerstemme til å kommentere utfyllende om det de observerer.
Det er ikke mulig om man vil publisere forskningen sin i moderne tidsskrift,
hvor formatet er stramt og rigid for «effektiv» formidling.
Død over IMRaD!
Artikkelformatet kjent som IMRaD
(som står for Introduction, methods, results and discussion) er kjent som et
velstrukturert format for å presentere forskningsfunn på en ryddig og
tilgjengelig måte. Det har dessverre blitt normen i de fleste akademiske
tidsskrifter, også innen samfunnsvitenskapene. Dette til tross for at formatet opprinnelig
ble utviklet for å rapportere naturvitenskapelige eksperimenter. Samtidig har
andre faglige tradisjoner, særlig innen kvalitativ forskning, lenge brukt mer
essayistiske, reflekterende og åpne formater. Likevel behandles IMRaD og
fagfellevurderte artikler i tidsskrift fortsatt som gullstandard i akademia.
Det er uheldig. For samfunnsvitenskapelig forskning passer dårlig inn i stramme
rammer som prioriterer slik effektivitet fremfor undring, og struktur fremfor
tenkning.
IMRaD begrenser ikke bare hvordan vi skriver – det
former hva vi forsker på. Når formatet belønner forutsigbarhet, styrer det
oss mot trygge og strømlinjeformede prosjekter, og vekk fra faglig risiko,
kritikk og teoretisk nyskaping. Da kan forskningen miste noe av det som gjør
den relevant.
Teknologioptimist/teknologipessimist
Jeg er verken pessimist eller blind optimist, men anser meg
selv mer som en teknologirealist. Jeg har selv vokst opp med digitale hjelpemiddel
til skriving og formidling. Jeg startet min skrivekarriere med Windows 97’ som
hadde innebygget stavekontroll. Google translate har etter hvert hjulpet meg
med mangt et ord og begrep.
Da kunstig intelligens som ChatGPT og Copilot ble
tilgjengelig, ble det åpenbart at den kunne finne på tullete ting, eller hallusinere
som det også kalles.
Det var mildt sagt imponerende.
Jeg ville se om den kunne hjelpe meg med å formulere
akademisk engelsk. Det var mildt sagt imponerende. Engelsken min er ikke så
aller verst, men som for mange andre med et annet morsmål, krever det mye tid å
skrive4 godt. Jeg har også måttet bruke skattebetalernes penger på «språkvask»,
altså å betale profesjonelle firmaer som retter teksten før den vurderes som
publiserbar. Mange ganger opplevde jeg at min egen fortellerstemme, med sine
fornorskede rariteter, ble omgjort til et språk jeg ikke helt kjente igjen som
mitt. Nå kan jeg diskutere språk og formuleringer med språkmodellen i flere
trinn, og bruker det som et nytt skriveredskap sammen med mange andre
strategier for å utvikle tekst.
Derfor opplever jeg at generativ kunstig intelligens tross
alt er et styrkende verktøy, som trolig vil gjøre det lettere for mange å
formulere seg på måter som er hensiktsmessige og legitime. Allikevel bekymrer
jeg meg en del for det vi skal igjennom de kommende årene.
Forskning som masseproduksjon
Forskning publiseres i dag på måter som kan gi oss trøbbel i
møte med denne nye teknologien. Publiseringsindustrien har vist seg å være sårbar
for samtidens kvantitetsjag. Forskere blir målt opp mot hverandre i
ansettelsesprosesser, søknader om forskningsmidler og ulike incentivordninger.
Dette har gjort det viktigere å ha mange publikasjoner på CV-en, noe både
seriøse og useriøse aktører har visst å tjene penger på. Publiseringsavgifter
er blitt Big
business, og når fagfellevurderte artikler tillegges størst prestisje, sier
det seg selv at det oppstår
press på både fagfeller og redaksjoner.
Internett har gjort det mulig å spre forskning globalt. Men
samtidig har det åpnet for overproduksjon. Nå mener jeg at dette systemet står
for fall.
De siste årene har jeg fagfellevurdert for en rekke
tidsskrifter, både nasjonalt og internasjonalt. I flere tilfeller har det vært
åpenbart at teksten er KI-generert. Den er ikke nødvendigvis dårlig skrevet,
men uten analytisk dybde. Språket flyter greit, men idé, argumentasjon og
analyse mangler i mange tilfeller faglig tyngde. Jeg har sett flere eksempler
på at hele teksten er skrevet av en språkmodell. I reviewen påpeker jeg gjerne disse
svakhetene, men det får meg til å lure: Hva skjer når modellene om ett eller to
år er så gode at vi ikke lenger kan se forskjellen på det som er skrevet av et
menneske og en robot (KI)?
I dag er det tidsskrifter som lar KI gjøre selve
fagfellevurderingen. Hvor vanvittig er ikke det? Artikler skrevet av KI,
vurdert av KI, og til slutt kanskje bare lest av KI, fordi ingen av oss orker å
lese forskning som uansett bare kan oppsummeres i en automatisk generert
podcast. Det er ganske dystert.
Samtidig står vi i fare for å senke terskelen for publisering
av artikler. Det er nå fullt mulig å sende inn artikler til internasjonale
tidsskrifter uten å ha fått opplæring i metode, teori eller faglig formidling.
Og det må jo sies at tidsskriftsartikler uansett kan være et håpløst format.
Forskeren får ofte kun ett avsnitt til å forklare hele forskningsprosessen.
Det er altså mange risikoer med det systemet vi nå har
laget, og det er grunn til å så tvil om vi er godt nok rustet til å håndtere utfordringene
forskning står ovenfor globalt som følge av kunstig intelligens.
For å vise faren med dette systemet har jeg har laget en
illustrasjon av det jeg kaller «Den komplett meningsløse forskningsloop» hvor
forskningen går i en evig meningsløs runddans hvor KI opptrer i forskerens
rolle:
Ikke bli erstattet av en robot ...
Utviklingen vi nå står i har fått meg til å innse at vi som
forsker kan gjøre oss selv overflødige hvis vi bare fortsetter som før, uten å
ta inn over oss konsekvensene av kunstig intelligens, useriøse tidsskrifter og
publiseringspresset som fører til masseproduksjon av forskning med varierende
kvalitet. Jeg tenker derfor at fremtidens forskere må finne mer hensiktsmessige
måter å forvalte og formidle sin kunnskap på. Forskningsetikk og trygg
håndtering av data blir enda viktigere, sammen med evnen til å stille gode
spørsmål, lede databehandlingsprosesser og sikre kvalitet i analyser.
Språkmodellene trenes på det vi allerede har skrevet. Derfor
må vi fortsette å produsere forskning som bringer inn det unike, sammensatte og
menneskelige. Forskere må altså bruke tiden sin på det maskinene ikke kan. Vi
må ta ansvaret for å formulere nye innsikter, kjenne etter, stå i usikkerhet og
ta ansvar for kunnskapen vi deler. Hvis vi ikke klarer det, blir vi bare noe
som legitimerer den komplett meningsløse forskningsloopen.
Kjennskap til, og evne til å handle med utgangspunkt i vitenskapsteori er en
nøkkelkompetanse. Vi må vite hvordan vi kan vurdere om noe er relevant, gyldig
og pålitelig. Jeg tror vi vil se forskere som bygger og forvalter større databaser
med bruk av kunstig intelligens. Men jeg håper vi også ser en bevegelse bort
fra kjedelige og uhensiktsmessige formater. Kanskje kan vi gjenvinne verdien av
lengre resonnementer, grundige metodebeskrivelser og gi mer rom for faglig
refleksjon?
Forskere må videre fortsette å snakke med mennesker, jobbe
mot skjevheter i datagrunnlag, sikre representativitet og motvirke forenklede
fremstillinger av komplekse samfunnsutfordringer.
Det innebærer også å håndtere motstridende informasjon og
erkjenne at verden sjelden lar seg redusere til enkle svar. Kanskje åpner dette
for en fornyet interesse for kreativ og utforskende forskningsformidling, der
det er plass til nyanser, ambivalens og tvil? Jeg håper virkelig det.