Ytring
Studieavgift, internasjonal rekruttering og kvalitet
Ledere ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap skriver at det er viktig og riktig at de vil tilby studieplasser til studenter utenfor EU med redusert studieavgift. De mener UAs dekning av tema kan skape feil inntrykk.
Tine Arntzen Hestbek og to av hennes instituttledere skriver at advarsler om subsidiering og kostnader uten inndekning på akkurat disse studieplassene, kan skape et feil inntrykk av at lavere studieavgift er ensbetydende med billige studieplasser,
Foto: Benedikt Erikstad Javorovic
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
I budsjettproposisjonen som er lagt fram for Stortinget, kommer det fram at stipendordninga for internasjonale studenter utafor EU, NORSTIP-ordninga, foreslås avvikla. Det betyr at disse studentene i utgangspunktet må betale full studieavgift dersom de ønsker å studere i Norge. I Universitetsavisa (og på NTNUs Innsida), kan vi lese at rektor ved NTNU åpner for at fakultetene selv kan gjøre unntak fra dette gjennom å redusere studieavgifta på enkeltprogram. Dette er noe Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU) har argumentert for og som vi dermed er veldig fornøyd med. Vi er også fornøyd med at rektor i saken understreker at internasjonale studenter ved NTNU bidrar til økt studiekvalitet.
Dette er med andre ord en gladsak i en sørgelig situasjon der NTNU åpner for at fakultetene selv kan vurdere hvordan en best kan reparere skadene som følger av manglende stipendordning og uoverkommelige studieavgifter for denne studentgruppa.
Vårt fakultet har to internasjonale masterprogram, ett ved Institutt for geografi og sosialantroplogi og ett ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, med profiler som gjør det nødvendig å rekruttere internasjonalt, også fra det globale sør, for å opprettholde studiekvaliteten. Før studieavgift ble innført rekrutterte begge studieprogram stabilt og godt fra denne studentgruppa, og i inneværende studieår har NORSTIP-ordninga gjort det mulig å opprettholde deltakelse gjennom totalt tolv stipend.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Når NORSTIP-ordninga avvikles fra neste studieår, vil manglende rekruttering fra det globale sør sette våre to internasjonale masterprogram i reell fare. Det er derfor rektoravgjørelsen om å gi fakultetene handlingsrom til selv å sette en formålstjenlig studieavgift på enkeltprogram er en gladsak. Ved SU kommer vi til å benytte oss av denne muligheten.
Overskrifta i gladsaken i Universitetsavisa er imidlertid: Rektor advarer: - NTNU har ikke råd til å subsidere dyre studieplasser. Selv om innholdet er mer nyansert og balansert, er det varseltrekanter og advarsler mot subsidiering som er det etterlatte hovedinntrykket. Det mener vi er svært uheldig.
La det være sagt med en gang: Vi er selvsagt enige i at hovedregelen skal være at alle studieplasser er fullfinansierte. Men dette vil kun være hovedregelen. Ved NTNU fins det allerede en rekke eksempler på studieplasser uten basisfinansiering uten at vi dermed snakker om at disse er subsidiert. I stedet snakker vi om at de er prioritert.
Når våre to institutt nå vil tilby studieplasser til studenter utafor EU med redusert studieavgift, vil det på samme måte være snakk om prioritering, ikke subsidiering. For SU - og NTNU - er dette viktig langt utover studiekvaliteten i de to programmene. SU sin strategi uttrykker en ambisjon om å være internasjonalt ledende på kjerneoppgaver knytta til fellesskap, inkludering og sosial bærekraft, mens NTNUs hovedstrategi har ambisjon om å tilby internasjonalt attraktive utdanninger og legge til rette for mobilitet av studenter. Til sammen er dette ambisjoner som roper etter økt internasjonalisering, færre stengsler og mer mobilitet. Med full studieavgift og ingen stipendordninger vil disse ambisjonene være nærmest umulig å innfri. For å motvirke dette er instituttene våre villig til å prioritere disse studieplassene. Vi har rett og slett ikke råd til å la være.
Vi ser at advarsler om subsidiering og kostnader uten inndekning på akkurat disse studieplassene, kan skape et feil inntrykk av at lavere studieavgift er ensbetydende med billige studieplasser, eventuelt at vi har penger gjemt under puta. Dette stemmer altså ikke.
Sektoren er i en krevende situasjon fordi insentivene for å rekruttere fra denne studentgruppa blir fjerna. Vi merker oss samtidig at KD i budsjettproposisjonen skriver at Utenriksdepartementet vil se på og vurdere stipendordninga (NORSTIP) i sammenheng med andre ordninger, og vi har derfor forventninger til at dette er noe myndighetene vil satse på framover. I påvente av det, for å ivareta dagens gode strategiske partnerskap med aktører fra det globale sør, er det etter vårt syn et riktig strategisk grep å redusere studieavgiften for kommende studieår – selv om vi altså er enige i at studieplasser i utgangspunktet bør være fullfinansierte.