Lanserer universitetsskole:

Forskere inntar skolene

To trondheimsskoler er plukket ut til et tett samarbeid med NTNU. Forskere skal jobbe på skolene, mens lærere skal ta doktorgrad på NTNU.
Bedre kvalitet. Tettere kobling mellom forskning og undervisning skal gi bedre opplæring og lærerutdanning. Bildet er fra Charlottenlund videregående skole, som sammen med Charlottenlund ungdomsskole er universitetsskoler i samarbeid med NTNU. Arkiv. 
        
            (Foto: Carl-Erik Eriksson)

Bedre kvalitet. Tettere kobling mellom forskning og undervisning skal gi bedre opplæring og lærerutdanning. Bildet er fra Charlottenlund videregående skole, som sammen med Charlottenlund ungdomsskole er universitetsskoler i samarbeid med NTNU. Arkiv.  Foto: Carl-Erik Eriksson

Det er Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående som har blitt universitetsskoler i samarbeid med NTNU. Dette markeres med offisiell åpning av universitetsskolene i dag, tirsdag 1. september. Blant andre NTNU-rektor Gunnar Bovim, trondheimsordfører Rita Ottervik og fylkesordfører Tore O. Sandvik skal sparke i gang ordningen sammen med samtlige elever og lærere ved skolene.

Lyser ut tre stipendiatstillinger

Ifølge prosjektleder for arbeidet med universitetsskolene og leder for den 5-årige lektorutdanningen ved NTNU, John Brumo, vil det bli lyst ut tre stipendiatstillinger i løpet av høsten. Kommunen, fylkeskommunen og universitetet skal finansiere én hver.

- De to som finansieres av kommunen og fylkeskommunen kommer til å være lærerstillinger. Vi ser for oss at de går til lærere som ønsker å ta en ph.d. Det er foreløpig ikke bestemt hvordan den NTNU-finansierte stipendiatstillingen skal disponeres, sier Brumo.

I tillegg skal seks lærere ved universitetsskolene ha delt stilling. Det vil si at de jobber som lærere, men også er ansatt i en 20 prosent forskerstilling ved NTNU. Brumo ser for seg at dette er mest aktuelt innen fagfeltene matte, norsk og engelsk.

- Målet med dette er å kunne gi bedre undervisning, men også å forbedre lærerutdanningen. Vi skal også lage et kurs i veiledning som alle lærerne skal gjennom. Dette kommer til å handle om hvordan man gir tilbakemeldinger som bidrar til vekst, sier Brumo.

Offisiell åpning i dag

Resultatene fra forskningen skal deles med andre skoler, og målet er å styrke utviklingen av ungdomsskoler og videregående skoler i Sør-Trøndelag. Det er også satt i gang samtaler om en lignende løsning på barneskoler. Dette er aktuelt i forbindelse med fusjonen mellom NTNU, HiST, HiG og HiÅ. HiST utdanner lærere fra 1. til 7. trinn, og fra 5. til 10. trinn.

- Ideen er ikke å lage to eliteskoler, men to ressursskoler, der resultatene kan være til nytte for både forskningen og undervisning på andre skoler, sier Brumo.

Det har ikke gått særlig lang tid fra Bovim lanserte ideen om universitetsskoler for statsminister Erna Solberg til det nå blir satt i verk. Da statsministeren var på besøk på NTNU 10. mars i fjor, presenterte rektoren skolevisjonen. Da sa Bovim at universitetsskoleideen var noe han hadde tenkt på siden han ble rektor i 2013. Ideen stammer nemlig fra universitetssykehuset, som Bovim har vært tett knyttet til gjennom blant annet jobben som DMF-dekan og administrerende direktør i Helse Midt-Norge.

LES OGSÅ: Lanserte skolevisjon for statsministeren

- Vi har høyere ambisjonsnivå

Da Bovim la fram ideen for statsministeren, hadde NTNU allerede innledet samtaler med Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune om universitetsskoleideen.

- En slik modell kan være smart i forhold til å forfine både utviklingsaspektet og forskningsaspektet. VI har lang erfaring med at gode universitetssykehus bringer pasientbehandlingen fremover. Gode universitetsskoler kan kanskje bringe opplæringsmodellene fremover og forbedre undervisningen, sa Bovim under møtet med statsministeren.

Begrepet «universitetsskole» er ikke helt nytt. Både Universitetet i Tromsø (UiT) og Universitetet i Oslo (UiO) har allerede hatt prosjekter inspirert av medisinutdanningen. Brumo sier universitetsskolene på Charlottenlund kommer til å skille seg fra disse ved det er mer fokus på forskning.

- Vi har litt høyere ambisjonsnivå, og skal ligne mer på universitetssykehusene enn det de gjør. De har blant annet ingen stipendiater på universitetsskolene, så vidt jeg vet. NTNU leder et EU-finansiert prosjekt om å utforske konseptet med universitetsskoler sammen med universiteter i Russland og Tyskland, sier Brumo.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet. Kommentarer som inneholder lenker må godkjennes manuelt. Det kan derfor ta noe tid før slike kommentarer dukker opp i kommentarfeltet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

Konflikten ved IHS:

Undersøkelser av arbeidsmiljø og konflikter får krass kritikk

- Jeg er ganske kritisk til hva som skal komme ut av dette. Jeg tror ikke de finner noen sannhet. Dette er ikke en objektiv undersøkelse, sier professor Håkon With Andersen ved NTNUs Institutt for historiske studier (IHS).

- Fakultetene er neppe den beste måten å organisere på, men det er det beste vi har

Nord universitet mener fakultetsmodellen er riktig i den oppbyggingsfasen de er inne i, mens Universitetet i Oslo nå ser på hvordan de skal tilpasse ledelse og organisasjon for å gjøre den jobben de skal. - Strukturer kan hindre tverrfaglighet, men man må akseptere den strukturen man har, sier Oslomet-rektor Curt Rice.

Ytring:

Campusprosjektet er både en trussel og en mulighet

En fortetting uten at det planlegges for hvordan vi skal videreutvikle eksperimentell infrastruktur vil svekke NTNU på sikt, skriver forfatterne av denne ytringen.

Foreslår å fjerne musikk, kunst og medievitenskap fra KAM-senteret for å bevare trehusene

Institutt for arkitektur og teknologi åpner for å splitte opp KAM for at de skal få nok plass i Høgskolebakken.