Tidligere har UA skrevet at NTNU-ansatte skriver færre kronikker og innlegg nå enn før.
Nå viser det seg at også den generelle medieomtalen er synkende. Hos NTNU har medieomtalen gått ned med 15 prosent fra 2021 til 2024.
I 2021 var NTNU omtalt 24.568 ganger i tradisjonelle medier, mens i 2024 var tilsvarende tall 20.902. Det viser tall fra medieovervåkningsbyrået Retriever.
Det er viktig å merke seg med at dette er all medieomtale, fra gratulasjoner tilegnet NTNU-ansatte, til leserinnlegg og nyhetsartikler.
- Er det en koronaeffekt vi ser for 2021?
- Det er nok delvis det, ja. Mye var annerledes i 2021 enn det er nå. Mediehusene har også endret seg. Vi kommer neppe opp til det nivået av medieomtale, sier kommunikasjonsdirektør Sigrun Berge Engen ved NTNU.
- Hvorfor er medieomtalen såpass lav i 2024?
- Det er det rett og slett ikke enkelt å gi et presist svar på. Det sier nok både noe om medieutvikling og om hvordan man teller. Disse tallene varierer, og vi er vel nå nærmere normalen fra før pandemien, sier Berge Engen.
Hun mener tallene må taes med en klype salt.
- Sosiale medier er stadig mer dominerende, og disse tallene sier ikke noe om den biten av mediebildet, sier hun.
Omtale av NTNU i tradisjonelle medier (2015-2024)
Forklaring: Tallene viser all medieomtale av NTNU, fra gratulasjoner til leserinnlegg og nyhetsartikler. Sosiale medier er ikke inkludert i tabellen.
Grafikk: Marthe Kristine Nes Bjerva
Anne Borg-effekten
I 2023 var NTNU også hyppig nevnt i mediene, med 22.396 treff.
- Vi så en enorm effekt på omtalen av NTNU i perioden rundt Anne Borgs avgang i desember 2023, sier Berge Engen.
Hun sier det er viktig for Kommunikasjonsavdelingen å holde øye med medieomtalen NTNU får, for å bruke ressursene riktig.
- Hvor stor vekt legger dere på disse tallene fra Retriever?
- Retriever er ett av flere verktøy vi bruker for å se hvor mye og hva slags omtale NTNU får. Vi legger likevel ikke veldig stor vekt på tallene, for vi er mer opptatt av hva slags medieomtale vi får enn hvor mye, sier Berge Engen.
Skal være mer synlig
Hun understreker at det er viktig at NTNU er synlig.
- Vi er en stor samfunnsaktør. I vår nye strategi er lagt opp til at NTNU skal være synlig, og aktiv i samfunnsdebatten. Vi har også fått en ny prorektor for samfunnsansvar og formidling, som skal styrke formidlingen ved NTNU, sier Berge Engen.
Ett eksempel på tiltak er at Kommunikasjonsavdelingen har videreutviklet NTNUs ekspertliste.
- Den er er et viktig verktøy for media når de trenger å snakke med en ekspert på et felt. Jeg vil absolutt anbefale ansatte å melde seg der.
- Er det mange som ønsker å stå på den listen?
- Det er varierende, da må man jo regne med å bli ringt opp, også i ferier og på fritiden. Men vi tilbyr medietrening til alle som står på lista, og har ansatte med god kompetanse på dette både i kommunikasjonsavdelingen og som jobber med kommunikasjon på fakultetene.
Mange vil ha medietrening
Berge Engen sier medietreningskursene er populære.
- Mange ønsker å trene på kontakten med media, og kursene blir fort fullbooket.
- I en tidligere artikkel har vi omtalt at færre NTNU-ansatte skriver innlegg og kronikker. Hva tenker du om det?
- Igjen er det snakk om tradisjonelle medier, og NTNU-ansatte er aktive på mange andre arenaer. Men det er en tøffere offentlighet i dag, med et hardt klima i kommentarfeltene, og det er et lederansvar å være støttende når noen havner i stormen. Både prorektor og rektor er oppmerksomme på hvor viktig det er å støtte opp under at ansatte ytrer seg offentlig, sier Berge Engen.
Å ivareta den akademiske ytringsfriheten er også et viktig tema i kursene NTNU har for nye instituttledere utover høsten.
Synkende siden 2021
UA har spurt andre universiteter om hvilken tendens de ser i mediedekningen.
Hos Oslomet og Universitetet i Bergen ser man den samme tendensen som hos NTNU, med økt mediedekning i pandemiårene, mens man nå er tilbake på nivået før pandemien igjen.
Hos Norges miljø- og biovitenskapelige universitet er tallene mer stabile gjennom pandemien og etterpå. Universitetet i Oslo har ikke tall for pandemiårene. Universitetet i Tromsø har ingen oversikt over medieoppslagene om universitetet.
Tallene er ikke direkte sammenlignbare mellom universitetene, siden de er usikre og det har vært ulike medieovervåkningsbyråer involvert.
Pandemien har bidratt
Oslomet ble omtalt 7.320 ganger i 2020, men er nå nede i 6.061 omtaler for 2024. Dette er altså all omtale i tradisjonelle medier. Kommunikasjonsdirektør Ingvild Straume hos Oslomet kommenterer:
- Det er grunn til å anta at pandemien har bidratt til toppen i 2020 og 2021. Informasjonsbehovet var enormt, og våre forskere var mye i media for å presentere fersk forskning, forklare og nyansere. Det var også mange mediesaker knyttet til studenter og utdanning ved OsloMet under pandemien, sier Straume.
Da er det naturlig at tallene går litt ned igjen etterpå til nivået før pandemien, mener hun.
I andre kvartal 2023 byttet Oslomet leverandør fra Retriever til Infomedia, og er derfor usikre på om tallene før og etter andre kvartal 2023 er direkte sammenliknbare. Straume sier Oslomet har jobbet systematisk for å få forskningen mer ut i media.
- Vi har utstrakt kursvirksomhet for å løfte forskerne våre i formidling. Vi jobber aktivt med å tipse media om ny og aktuell forskning. Vi har også mange kanaler der vi publiserer forskningen vår, blant annet egne nettsider, sosiale medier, nyhetsbrev og podkast, sier Straume.
Samtidig framhever hun at det er mange faktorer som påvirker disse tallene, for eksempel medias dagsorden.