Moser frykter koronastenging av dyrelab

Hvis Moser må stenge hele dyrelaboratoriet, frykter han at flere års arbeid går til spille.

Professor Edvard Moser sier det er en katastrofe om dyrelaboratoriet må stenge. Her sammen med professor May-Britt Moser.

Det skriver Forskerforum.

Professor Edvard Moser ved Kavliinstituttet for nevrovitenskap ved NTNU sier det ville være en liten katastrofe dersom hele dyrelaboratoriet må stenge.

– Jeg kan nesten ikke tenke på det, sier han til Forskerforum.

Med et stort dyrelaboratorium med rotter og mus, har de fått lov til å opprettholde driften på et minimalt nivå.

Kan ta år å gjenoppbygge

Forskningen ved Kavliinstituttet er avhengig av at mus og rotter når en kritisk alder. Én ukes oppbrudd kan gi forsinkelser på flere måneder.

Moser sier at dersom instituttet må redusere ytterligere og i verste fall stenge, må hele musestammer avles opp igjen fra grunnen. Dette vil ta år å gjenoppbygge.

Tror ikke på full nedstenging

Prodekan for forskning ved Fakultet for medisin og helsevitenskap ved NTNU, Pål Richard Romundstad, sier til Forskerforum at de er bekymret for konsekvenser for forskningen.

Men han tror ikke Moser trenger å frykte fullstendig nedstenging. Han ser også muligheten for at forskning kan tas opp igjen når situasjonen blir mer under kontroll.