Renholderne tilbake i mer normal drift

Men de aller fleste NTNU-ansatte og studenter skal fortsatt holde seg hjemme, fastslår organisasjonsdirektør Ida Munkeby. Nye regler fra regjeringen kan komme i løpet av uka.

Ida Munkeby sier NTNU foreløpig forholder seg til at ikke mer enn fem personer kan være samlet.

Mandag ble det slått fast på NTNUs intranettside at renholdet ved NTNU nå gradvis går tilbake til mer normal drift, fra og med mandag 27. april.

Nå skal driftsteamene følge tilnærmet normale renholdsplaner i arealer som er i bruk.

Dette betyr at bestilling av renhold via e-vaktmester ikke lenger er nødvendig. Oppslagene som har hengt på dørene, om at man må varsle ifra hvis man har vært i lokalen, tas nå ned.

Fortsatt hjemmekontor

Men dette betyr ikke nye regler for ansatte og studenter. De aller fleste skal fortsatt jobbe hjemmefra.

– Dette betyr bare at vi forbereder oss. Vi er i en fase med gradvis gjenåpning, og følger retningslinjene som kom fra regjeringen 7. april, sier organisasjonsdirektør Ida Munkeby.

7. april sa regjeringen at noen studenter og ansatte i rekrutteringsstillinger, som er helt avhengige av utstyr for å kunne sluttføre prosjektene sine, kunne komme tilbake til campus 27. april.

– Det er spesielt de som trenger å bruke laboratoriene. Det kan også være musikkstudenter som ikke har et flygel hjemme, som et eksempel, sier Munkeby.

Nye retningslinjer kommer

Nå venter NTNU på signaler fra regjeringen om når universitetene eventuelt kan åpne for flere studenter og ansatte.

– Vi forholder oss foreløpig til at ikke mer enn fem personer kan være samlet. Det setter jo veldig store begrensninger. Men vi venter på nye signaler fra regjeringen, som skal komme i løpet av uka, sier Munkeby.

For renholderne vil de nye reglene først og fremst bety at de må holde seg oppdatert på hvilke lokaler som skal rengjøres.

– Og det er viktig at de følger smittevernreglene, sier Munkeby.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Alle tilbake på jobb

Kjetil Mjøsund, avdelingsdirektør for campusservice, sier at alle renholdere og driftsoperatører som ikke tilhører en risikogruppe, nå er tilbake på jobb.

– Dette gjør vi fordi det nå blir noen flere studenter og ansatte på campus, og fordi det etterhvert kan bli enda flere som får komme tilbake til universitetsområdet. Vi er opptatt av at renholdet på campuset skal være på topp, det er et viktig smitteforebyggende tiltak, sier Mjøsund.

Les også: Disse to er på campus og holder hjulene i sving der.

Han sier de ansatte allerede har jobbet mye med smittevern.

– Det er noe de er drillet på. Selv jobber de på ulike arealer og til ulike tidspunkt, i små team, for å redusere risikoen for smitte seg imellom, sier Mjøsund.