Til høsten skal ansatte tilbake på campus

NTNU plan til høsten er at hovedregelen for ansatte blir arbeidsplass på campus.

Rektor Anne Borg på sitt hjemmekontor. Men til høsten blir hovedregelen jobbing fra arbeidsplassen på campus.

Fra mandag av åpnet landets utdanningsinstitusjoner helt igjen.

Smittesituasjonen og gjenåpningen av samfunnet tilsier nå at det er trygt å åpne universiteter, høyskoler og fagskoler helt, så lenge de generelle smittevernbestemmelsene overholdes. Dette var beskjeden fra Kunnskapsdepartementet.

NTNU-rektor Anne Borg er ikke overrasket.

– Vi hadde forventet denne beskjeden fra statsråden og har jobbet med full åpning innenfor dagens smittevernregime som utgangspunkt for planleggingen av høstens undervisning og drift, sier rektor Anne Borg i en e-post til Universitetsavisa.

Les også: Nå planlegges høstens undervisning.

Plassbegrensning

Samtidig påpeker hun at smittevernreglene, og da særlig 1-meters-regelen, gjør at det ikke blir plass til like mange studenter og ansatte i NTNUs arealer som i en vanlig situasjon.

– Koronasituasjonen medfører at høstens undervisning blir en kombinasjon av fysiske læringsaktiviteter på campus og digitale læringsformer, sier Borg.

Målet er at alle studenter som til vanlig har sin undervisning på campus, skal ha tilbud om læringsaktiviteter med tilstedeværelse på campus høsten 2020.

– Som statsråden også sier, vil NTNU om nødvendig prioritere førsteårsstudenter, sier hun.

Ansatte tilbake til campus

Planen er at de ansatte ved NTNU skal tilbake igjen til campus til høsten.

– NTNU planlegger for at hovedregelen for ansatte blir arbeidsplass på campus til høsten. Det jobbes nå med retningslinjer for dette, som diskuteres med fakultetene og tillitsvalgte, sier Anne Borg.

Hun understreker at både ansatte og studenter i risikogrupper skal ivaretas på en god måte.

Les også: Så mange ansatte får være på campus nå.