Mer offensiv i nytt forslag til NTNU-strategi

Rektor Tor Grande legger onsdag fram forslag til ny strategi for NTNU-styret.

«Kvalitet- Samspill- Fellesskap», mener rektor Tor Grande er et godt navn på den nye strategien til NTNU.
Publisert

Onsdag skal styret behandle forslaget til ny strategi for NTNU.

Strategien har fått mange høringsinnspill, og NTNU-erne har vært uenige om hva som bør vektlegges mest i strategien.

Nå har rektor Tor Grande omarbeidet strategien. I det nye forslaget legger han i den første ambisjonen, «Vi skal være et ledende internasjonalt universitet», noe mer vekt på at NTNU skal ha en tydelig hovedprofil, samtidig som NTNU skal videreformidle sine sterke fagmiljøer innen disiplin-, profesjons- og kunstfag. 

Han trekker også fram at NTNU har en teknisk-naturvitenskapelig hovedprofil, og med et tyngdepunkt innen profesjonsutdanning. 

Han har tidligere fått kritikk fra det naturvitenskapelige miljøene for å legge for lite vekt på den teknisk-naturvitenskapelige profilen.

Han er også mer offensiv nå- mens han i første utkast skrev at NTNU skal være anerkjent som et ledende universitet, skriver han nå at NTNU skal styrke sin posisjon.

«Målet vårt er at NTNU skal styrke sin posisjon i en tid preget av mer usikre rammebetingelser, internasjonale konflikter og globale utfordringer».

Foreslår navn på strategien

NTNUs nye strategi skal få navnet Strategi 2026-2035: Kvalitet- Samspill- Fellesskap, foreslår rektor Tor Grande. Her har han altså ikke lyttet til Fakultet for medisin og helsevitenskap, som mente det holdt lenge å bruke visjonen Kunnskap for en bedre verden også som navn på strategien. 

Grande har i det nye utkastet tatt med mer om hva utdanningene skal inneholde; at de skal være forskningsbaserte, relevante og framtidsrettede. 

Grande skriver i utkastet til styret blant annet at NTNU skal være det mest attraktive universitetet i Norge for ambisiøse studenter, og for ansatte som søker faglig utvikling og tilhørighet i et sterkt akademisk fellesskap. Han skriver også om viktigheten av mangfold ved NTNU, og at NTNU ønsker å tiltrekke seg mennesker med ulik bakgrunn og ståsted.

Studentene har viktigere rolle

Studentene har også fått en viktigere rolle i utviklingen av utdanningen nå. Mens han i det gamle utkastet var mest opptatt av at tidligere studenter skulle være gode ambassadører, legges det nå i tillegg vekt på at studentene skal delta aktivt i læringsfellesskapet. De skal bidra til utvikling av innhold, metoder og læringsformer i samspill med fagmiljøene. NTNU skal bidra til en sunn studentkultur og legge til rette for studentengasjement.

I det tidligere utkastet fikk Grande kritikk fra Fakultet for humanistiske fag for at laboratorier var trukket fram mer enn for eksempel studioer. Og Grande har tonet ned laboratoriene i sitt nye forslag. Studioer er riktignok fortsatt ikke nevnt, men han har sidestilt læringsarealer, fysiske og digitale laboratorier og samlinger. 

Trekker fram økonomien

Han trekker nå tydeligere fram hvor viktig det er å sørge for god økonomi. «Gjennom god økonomistyring og forutsigbare rammebetingelser skapes et godt grunnlag for aktiviteten ved den enkelte enhet», står det å lese.

Setningen fra førsteutkastet: «Kvaliteten i arbeidet vårt henger tett sammen med hvor godt vi mestrer språket vi bruker» fikk kritikk fra flere hold for å være ullen. Nå står det isteden om språk: «Mangfoldet av ansatte og studenter krever språklig bevissthet i hele organisasjonen».

Så blir det opp til styret å vurdere om strategien nå er klar til å representere NTNU de neste ti årene.  

Følg UA på Facebook og Instagram.