Svensk universitet sier opp 180 ansatte

Det svenske universitetet Chalmers sender ut varsel om mulig oppsigelse for 180 ansatte på grunn av store pensjonskostnader.

Chalmers må redusere utgiftene med 250 millioner kroner årlig.

Det melder universitetet i en pressemelding.

Ti år med personalvekst, sammen med langvarig lavt rentenivå, har ført til at Chalmers pensjonskostnader øker mye, ifølge pressemeldingen. Onsdag sendte Chalmers ut varsel til 180 ansatte.

– Smertefullt

Chalmers tekniska högskola er et privat teknisk universitet i Göteborg.

Alle deler av virksomheten berøres, og alle Chalmers 13 institusjoner omfattes av varselet.

Rektor Stefan Bengtsson sier det er smertefullt å måtte gå til et slikt skritt. Men at det er nødvendig å effektivisere hele virksomheten for å få økonomien i balanse.

Må få ned utgiftene

De siste ti årene har Chalmers virksomhet vokst kraftig, og antall ansatte økt med rundt 950 personer. Universitetet må få ned utgiftene med 250 millioner kroner årlig.

NTNU har hatt samarbeid med Chalmers, blant annet gjennom Nordic Five Tech, som i 2015 ville styrke samarbeidet om forskerutdanning.

Chalmers er også ett av universitetene som har kopiert NTNUs satsning for å lokke flere jenter til teknologifag.