Arrangerer en «bitteliten og uformell» vitenskapsfestival

Da Trondheim kommune ba aktører innen kultur- og arrangementslivet om idéer for å skape liv på Torvet, var en vitenskapsfestival ett av arrangementene som vant frem.

De første stolene var på plass, med behørlig avstand, foran scenen på Torvet i Trondheim torsdag morgen.

- Vi har hatt et lite barn i magen. En idé om en lystbetont vitenskapsfestival som ikke skal innfri andres mål, sier Hermann Ørn Vidarsson, daglig leder i Eventselskapet AS.

Barnet går under navnet «Vettu hva?» og omtales på egne nettsider som «En bitteliten og uformell vitenfestival om alt mellom himmel og jord».

Eventselskapet har tidligere vært med på å arrangere både Starmus og The Big Challenge. I så måte har de allerede erfaring med konseptet vitenskapsfestival.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Gratisfestival

Festivalen avholdes på Torvet i Trondheim fra torsdag til søndag, og er gratis.

- Kommunen inviterte flere kultur- og arrangementsaktører til å komme med idéer til arrangementer som både kan skape litt liv på Torvet, og som samtidig holder seg innenfor de smittevernsreglene som gjelder, forteller Vidarsson.

Det er også årsaken til at de, til tross for at arrangementet er gratis, opererer med billettløsning. De må ha kontroll på hvor mange som kommer, og også hvem, i tilfelle det blir behov for å spore smitte i bakkant.

- Er festivalen et barn av pandemien, eller er det noe dere hadde arrangert uansett?

- Hadde det ikke vært for pandemien hadde vi nok måttet avventet og sett an om for eksempel NTNU hadde bestemt seg for å arrangere vitenskapsfestival igjen. Og hadde vi arrangert den i større format, måtte vi også hatt bedre tid. Men når muligheten først bød seg nå så slo vi til.

- Trend i tiden

Vidarsson omtaler årets festival som en slags pilot med færre enn to hundre deltakere.

- Under The Big Challenge var det mange tomme stoler. Hvordan har responsen til dere vært?

- Det hele er egentlig blitt veldig godt mottatt. To tredjedeler av billettene for torsdag og søndag er allerede reservert. Og når det først er et gratis utendørsarrangement forventer en jo ikke hat folk bestemmer seg lenge i forveien.

Vidarsson forteller at festivalen speiler det de ser som en trend i tiden - folk vil ha underholdning som er noe mer enn bare tidsfordriv. Som eksempler trekker han frem innspilling av podcaster som Rekommandert på Byscenen, faglige arrangementer på Litteraturhuset og NTNUs kveldsarrangementer på Dokkhuset som faglige og underholdene arrangementer som har slått godt an.

- Målgruppen vår er alle de som foretrekker tv-programmet Brille, Morgenbladet og Urix som underholdning, sier han.

Fire dager - fire tema

De fire dagene har fått hvert sitt hovedtema. Dag en handler om kunnskapens rolle i samfunnet, mens dag to tar for seg det særs dagsaktuelle temaet pandemi. Tredje dag handler om bærekraft i matveien, mens den fjerde tar et dykk i demokratiets tilstand i 2020.

For å belyse temaene blir det både foredrag, paneldebatter, samtaler, quiz og innspilling av to forskjellige podcaster.

Vidarsson selv trekker frem opptaket av podcasten Dialogisk med Gunnar Tjomlid og Dag Sørås, samt samtalen mellom Thomas Seltzer og Snorre Valen om USA, demokrati og Trump, som de punktene han gleder seg litt ekstra til.