Ytring:

Vi trenger Bodø, og Bodø trenger oss, men vi trenger ikke Nord universitet

Universitetet i Tromsø greier det Nord universitet ikke klarer. Kommuner, næringsliv og regionråd på Helgeland bør heller samarbeide med UiT.

Full tenning etter at det ble kjent at studiestedet Nesna blir foreslått nedlagt. Artisten Ida Maria til venstre.
Raymond Lillevik er lektor ved KVN på Nesna.

For å styrke studiestedene i Bodø og Levanger må Helgeland miste tilgang på lærere, sykepleiere, og realisering av drømmer. Nord Universitet forsøker fortvilet å overbevise Kunnskapsdepartementet om at universitetsprosjektet er like levedyktig som andre universiteter. Helgeland må altså betale prisen fordi Nord er i krise.

Dette er ingen naturlov, for andre er i stand til det som Nord ikke klarer. Universitetet i Tromsø (UiT) lykkes med både forskning og utdanning for regionene sine. Det sier ingen ringere enn ministeren for høyere utdanning i Stortinget tirsdag 6. mai. Tromsøs studiesteder blir styrket i både Harstad og Narvik, og i Alta har både tilbud og etterspørsel etter studieplasser vokst betydelig siden disse høgskolene ble slått sammen med Tromsø. Det gjelder utdanning i økonomi, sykepleie og helse, for å nevne noen.

UiT har klart seg uten å nekte å svare på bekymringsmeldinger, eller å skape inntrykk av manipulert datamateriale eller bløff om inngåtte avtaler. Kommunene, regionrådene og næringslivet på Helgeland bør heller samarbeide med Universitetet i Tromsø for å få en fremtid med utvikling.

Nord Universitet sier det omtrent rett ut: Etter å ha overtatt 130 millioner fra Høgskolen i Nesna trenger de ikke Helgeland, og regner ikke samfunnet i regionen som sitt ansvar. Trenger Helgeland da Nord? Vi trenger Bodø, og Bodø trenger oss, men vi trenger ikke Nord universitet. Vi trenger høyere utdanning for vår befolkning, og vi trenger et universitet som vil gi oss sjansen til det. For tiden har vi ikke det. I stedet har vi en situasjon hvor studentene krever rektors og styrets avgang.

Styret i Nord bestemmer seg 26. juni for hva som skal skje med Nesna, Namsos og alle de andre stedene. Uansett resultat har Helgeland et akutt problem: Enten mister vi skoletilbudene i Sandnessjøen og Nesna, eller vi sitter med et universitet hvor ledelsen ikke vil det beste for samfunnsutviklingen her. Dermed må vi forvente stadige repriser på slike trusler i nær fremtid. Fordi Nord universitet altså ikke er liv laga.

Dette innlegget ble først publisert i Rana Blad

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.