- Høyre vil nok en gang la studentene svi

Arbeiderpartiets Nina Sandberg mener forslaget om å betale for studieplassen når en sier ja til den vil påvirke det norske samfunnets muligheter for høyt utdannet arbeidskraft negativt.

- Forslaget fra Høyre rammer den enkelte student hardt, mener Arbeiderpartiets Nina Sandberg.

- Høyre vil nok en gang la studentene svi for sin egen regjerings manglende styring og prioritering av høyere utdanning, sier Nina Sandberg (Ap) i en uttalelse til UA.

Sandberg er stortingsrepresentant og medlem i utdannings- og forskningskomiteen i likhet med Marianne Synnes Emblemsvåg (H). Sandberg reagerer på at Emblembsvåg foreslår at det skal koste penger å si ja til en studieplass, og at de som ikke møter opp ikke skal få tilbake pengene.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Lar være å bruke studieplassen

Bakgrunnen for forslaget er at nesten en tredel av dem som blir tatt opp til høyere utdanning i Norge, lar være å bruke studieplassen, ifølge OECD-rapporten «Education at a Glance 2019».

Hele 29 prosent av søkerne til høyere utdanning lar være å takke ja eller møter ikke opp til studiene de har fått plass på. Til sammenligning gjelder dette bare 6 prosent av søkerne i Sverige og to prosent i Finland.

- At en av tre som får tilbud om studieplass ikke bruker den, er en utfordring vi er nødt til å gjøre noe med. Tallene indikerer at mange sikrer seg en studieplass, i tilfelle de får lyst til å studere om en måned. Diverse diskusjonsforum bekrefter denne holdningen. Ungdom blir her forsikret om at det ikke er bindende å takke ja til en studieplass, og at det ikke koster noe hvis man ikke møter opp til studiestart. Det må vi gjøre noe med, sier den tidligere viserektoren ved NTNU til Khrono.

Ser økt interesse som en styrke for Norge

– Det kan bidra til større usikkerhet for institusjonene som må overbooke og for søkere som står på venteliste. Det kan være flere grunner til at det er slik, derfor må vi se nærmere på hva som ligger bak disse tallene, sa forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) til NTB tidligere i september.

Sandberg sier Arbeiderpartiet ser økt interesse for å ta utdanning og høye studenttall som en styrke for Norge, og mener høyreregjeringen svikter i sitt ansvar for å gi flere muligheten til å skaffe seg utdanning og kompetanse de kan bruke til det beste for seg selv og samfunnet.

- Altfor få studieplasser siden 2013, flere kutt i stipendordningene og nå forslaget om å innføre økonomisk gebyr for å forsøke å komme inn på ønsket studium, er helt feilslåtte virkemidler. Forslaget fra Høyre rammer den enkelte student hardt, og det vil i tillegg påvirke det norske samfunnets muligheter for høyt utdannet arbeidskraft framover negativt, sier Sandberg.

- Løsningen er ikke flere kutt og gebyrer

Hun oppfordrer Høyre til heller å sørge for en gjennomgang av utdanningskapasiteten opp mot søkningen til de ulike studiene, og ta det nødvendige overordnede ansvaret for at flere skal få tilgang til et godt og differensiert utdanningstilbud i hele landet.

- Løsningen er mer satsing på utdanning og på å forhindre frafall - ikke flere kutt og gebyrer.

Leder Marte Øien i Norsk studentorganisasjon har også reagert på forslaget fra Emblemsvåg.

- Det betyr jo at mange og kanskje de mest sårbare vil kunne lide et økonomisk tap. Det er ikke spesielt konstruktivt å straffe unge mennesker slik. Mer og bedre informasjon og veiledning er vår klare anbefaling, sier Øien til Khrono.

LES OGSÅ: Kostnadene per student økte 20 prosent på seks år
LES OGSÅ: Antall studieplasser stiger raskere enn antall søkere