Asheim mottar lovforslag om ledelse ved universitetene

Torsdag klokken 10 overleverer Universitets- og høgskolelovutvalget sitt forslag til regelverk for universiteter, høyskoler og studentvelferd. Ett av forslagene er at valgt rektor ikke lenger også kan være styreleder.

Universitets- og høyskoleutvalget har hatt i oppdrag å gå gjennom og vurdere regelverket som finnes i dag. De har blant annet sett på aktuelle tema som ledelse ved universiteter og høyskoler, opptak til høyere utdanning, kjønnspoeng, klagesensur og midlertidige stillinger.

Ett av forslagene har vært omstridt - Khrono skrev onsdag at et klart flertall i utvalget foreslår at de som i dag har valgt rektor også skal ha ekstern styreleder. Dette betyr i tilfelle at dagens ordning, der den valgte rektoren også er styreleder, ikke lenger vil være mulig.

Les mer om lovforslaget her.

Leder for utvalget, Helga Aune, presenterer hovedtrekkene i forslagene fra utvalget. Forskning- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim tar imot rapporten og holder et kort innlegg.