Studenter smittet både i Trondheim og Bergen

En student ved Universitetet i Bergen har fått påvist smitte av koronaviruset. Resten av faddergruppa er satt i karantene.

Avlysning av arrangementer og karantene: Studenter er smittet i to studiebyer.

Artikkelen er oppdatert med et intervju med byrådsleder Raymond Johansen i Oslo.

Studenten har deltatt på fadderarrangement, blant annet i Nygårdsparken, opplyser viserektor Oddrun Samdal.

Vedkommende er i isolasjon, og resten av faddergruppa og andre nærkontakter er satt karantene. Samdal sier faddergruppa har overholdt gjeldende smittevernregler og ikke har blandet seg med andre faddergrupper.

– Når det gjelder fadderuka og studiestart har UiB en god dialog med kommunen. Det skjer en fortløpende vurdering med tanke på behovet for å avlyse planlagte arrangement, sier Samdal.

Studenten er tilknyttet Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

Avlyser arrangement ved NTNU

En student i et av fadderutvalgene ved NTNU har fått påvist koronasmitte. Nå avlyses flere arrangement.

Hele fadderutvalget ved fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap er satt i karantene, sier konstituert dekan Tine Arntzen Hestbek til Adressa. Samtidig har fadderutvalget avlyst alle større arrangement denne uka.

Studenten som er smittet, fikk det positive testresultatet helga før fadderuka startet. Hestbek sier fadderutvalget har fulgt alle retningslinjer, og at Trondheim kommune nå jobber med smittesporing.

Vurderer å avlyse fadderuka

For mange studenter samles i Oslos parker som en del av fadderuka. Dersom dette ikke endrer seg, må fadderuka avlyses, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Han skal møte rektorene ved hovedstadens høgskoler og universiteter til et møte, opplyste byrådslederen på en pressekonferansen tirsdag.

Johansen viste til at smitten nå øker mest blant unge.

– Vi trenger festvett. Er det 20 eller færre til stede? Kan man holde én meters avstand? Er du frisk? Har du mulighet for å vaske hender? Er du klar for å risikere karantene? Er svaret nei på ett av disse, dropp festen, var hans klare beskjed.

Vil diskutere skjenkestopp

Regjeringen bør se på beslutningen om å stenge alkoholservering på utesteder ved midnatt, mener byrådslederen.

Johansen sier han forstår at det er et ønske om å bremse alkoholservering. Men han stiller spørsmål ved om dette er riktig vei å gå.

– Jeg ønsker en dialog om begrensninger i skjenketider fungerer etter hensikten, sa Johansen på en pressekonferanse om smittevernsituasjonen i Oslo tirsdag.

Han uttrykte bekymring for at folk flytter seg fra utesteder til parker og privatfester.

– Kanskje er det bedre at intakt skjer i kontrollerte former enn i private hjem og i offentlige parker, sa han.

Johansen vil foreløpig ikke be konkret om at beslutningen bør omgjøres. Han viser til at han hadde et møte med politiet tirsdag, og at de vil avvente situasjonen. Men de var bekymret over festing i parker de siste dagene.

– Vi vet ikke om dette var avtalte ansamlinger som var planlagt før skjenkestoppen kom, så vi vil avvente noen dager, sier Johansen.