Kunngjøringen av Studentenes fredspris skjer uten publikum

På grunn av smittesituasjonen vil det ikke være publikum til stede på torsdagens fredspriskunngjøring.

Det blir ikke noe publikum til stede under kunngjøringen i Storsalen torsdag. Bildet er tatt i bedre tider, under en DeLillos-konsert i 2016, da store folkemengder trygt kunne samles.

Planen var egentlig å kunngjøre vinneren av Studentenes fredspris med publikum tilstede i Storsalen på Studentersamfundet torsdag ettermiddag. Slik blir det ikke.

Det forteller Thomas Gjedebo, leder for Sekretariatet for Studentenes fredspris, i en mail.

Gjedebo sitter også i Isfit-styret. De siste dagene er det blitt identifisert koronasmitte blant flere av de frivillige i Isfit.

Les også: Fem nye smittetilfeller ved NTNU.

Uten publikum

Gjedebo skriver i mailen at på grunn av den nåværende smittesituasjonen i Trondheim har sekretariatet valgt å ikke ha publikum tilstede ved kunngjøringen i Storsalen på Studentersamfundet.

- Programmet vil gjennomføres som planlagt og streames på Samfundets kanaler. Begrunnelsen for denne endringen er en helhetlig vurdering som inkluderer smittevern, men også vår interne evne til å tilpasse oss på kort varsel med våre samarbeidspartnere. Vi jobber nå med å nå ut til påmeldte og inviterte for å informere om endringen, forteller Gjedebo.

Selve prisutdelingen skal etter planen skje under Isfit-festivalen i februar 2021.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Har fått flere negative resultater

Isfit-president Mathilde Enkerud forteller til Universitetsavisa at de nå jobber med kommunen og NTNU for å forsøke å forhindre videre smitte blant deres frivillige, og passe på å holde alle informert.

Les også: Fem nye smittetilfeller ved NTNU.

– Vi jobber nå med å fortløpende holde våre frivillige oppdaterte på situasjonen, og å sørge for at alle blir tatt vare på. Vi har blant annet en egen HR-gjeng som har sendt ut beskjed med tilbud om telefonsamtaler eller videosamtaler om noen skal ha behov for en prat, sier Enkerud.

Hun forteller at de i samråd med NTNU og Trondheim kommune valgte å stenge Isfit-kontoret på campus Gløshaugen, og be alle frivillige teste seg. De bekreftede smittetilfellene skal ikke være tilknyttet et arrangement i regi av Isfit, og heller ikke tilknyttet aktivitet på Isfit-kontoret.

– Vi har allerede mottatt beskjeder om flere negative resultater på smittetestene. Vi vil ha en bedre oversikt senere denne uka.

Oppfordrer til forsiktighet

- Hvor mange frivillige er i karantene?

– Alle som har vært i nærheten av smittede eller antatt smittede, og de med symptomer har blitt bedt om å gå i karantene. Hvor mange det er snakk om burde heller kommunen svare på.

- Hvordan påvirker dette driften deres videre nå de neste ukene?

– Vårt fokus er å få oversikt over situasjonen. Så håper vi å få gjenopptatt normal drift når vi er sikre på at det er forsvarlig.

Enkerud har en klar oppfordring til alle frivillige ved Isfit-festivalen.

– Vi oppfordrer alle frivillige å være ekstra forsiktige i tiden framover, og å ta vare på hverandre.