Korona:

Fem nye smittetilfeller ved NTNU

I løpet av helgen har fem nye NTNU-studenter testet positivt for korona. Ytterligere 120 personer er blitt pålagt karantene foreløpig.

Fem studentre fra fire eforskjellige fakultet ble bekreftet smittet i helgen. Fire av dem har tilhørighet til Isfit-festivalen.

I løpet av helgen har NTNU fått beskjed om ett smittetilfelle ved Fakultet for økonomi, ett ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, ett ved Det humanistiske fakultet og to tilfeller ved Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk.

Totalt er det snakk om fem smittetilfeller. En av studentene har i tillegg til å være på campus også trent i Idrettsbygget på Gløshaugen.

Alle de fem smittede er ifølge en pressemelding fra NTNU satt i isolasjon, og det pågår nå smittesporing for å få oversikt over hvor de har befunnet seg i perioden hvor de kan ha vært smittebærere.

For studenten som testet positivt lørdag er smittekilden ukjent. De øvrige har kjent smittekilde.

Isfit-frivillige må teste seg

Smitteutbruddet påvirker også planleggingen av Isfit-festivalen. Kontoret på Gløshaugen ble søndag stengt og alle frivillige i Isfit er nå bedt om å teste seg.

I en pressemelding skriver Isfit at de fikk melding om at en frivillig var bekreftet smittet på lørdag, og at de som følge av dette satte alle frivillige den smittede hadde vært i nærkontakt med i karantene. Søndag fikk Isfit bekreftet at tre av de frivillige som allerede var i karantene også hadde testet positivt.

- Det er foreløpig ikke aktuelt å stenge hele eller deler av campus, men vi følger utviklingen fra dag til dag, sier rektor Anne Borg i pressemeldingen.

- Jeg er bekymret. Utviklingen går i feil retning og nå må vi gjøre alt vi kan for å stoppe smitten fra å spre seg ytterligere. Alle må følge råd og pålegg fra smittevernmyndighetene og jeg forventer at alle studenter registrerer seg i Check In-systemet når de deltar i fysisk undervisning, eller oppholder seg i fellesareal og grupperom, merket med QR-koder, legger hun til.

Smittede på Samfundet

Kommuneoverlege Tove Røsstad forteller at de for øyeblikket ikke har full oversikt over hvor de smittede har oppholdt seg, men:

- En må anta at dette er fem av de seks smittetilfellene som Samfundet meldte om i helgen.

Ifølge Adresseavisen har to gjester som besøkte Samfundet torsdag forrige uke testet positivt for korona.

Som følge av dette har Trondheim kommune nå bedt 155 personer som har besøkt enten Edgar, Daglighallen eller Selskapssiden om å teste seg.

Ifølge avisen er de ti frivillige som var på jobb på de aktuelle stedene nå tatt ut av turnusen og blitt bedt om å teste seg.

I tillegg skal fire frivillige ved Samfundet ha testet positivt for korona, skriver Nidaros.

Disse fire skal ifølge avisen ikke ha vært på jobb.

Totalt er det nå ni studenter ved NTNU som er bekreftet smittet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.