Ny klassekamerat skaper usikkerhet

To tusen NTNU-studenter skal til nå være brukere av nettforumet ClassMate, som er utviklet og drevet av tidligere studenter. Fagmiljøer er usikre på hvordan de skal forholde seg til nyskapingen. Prorektor Berit Kjeldstad nekter ingen å ta det i bruk, men vil heller ikke anbefale det.

Publisert Sist oppdatert
Åpen. - ClassMate gjør noe annet enn det NTNU selv kan tilby, sier førsteamanuensis Hallvard Trætteberg, som synes forumet bør møtes med åpenhet fra universitetets side.
Nekter ingen. - Men, som arbeidsgiver finner jeg grunn til å understreke at ClassMate ikke er arbeidsgivers system, sier hun.

“Møt Maja. Hun har begynt å bruke ClassMate for å ha oversikt over hva som skjer på skolen”.

Slik lyder introen på den nye innføringsvideoen på CMs sider.

“Den perfekte klassekamerat” får nå raskt nye venner på NTNU. I følge gründer Knut Wien får de ti nye brukere per dag. Alle fag ved NTNU er lagt inn. Brukerne deler tips, legger inn oppgavetekster og diskuterer oppgaver. De oppfordres også til å evaluere forelesere og kvaliteten på forelesningene.

Vil heve undervisningskvaliteten

- Det som trigget oss var irritasjon over at lærere ved NTNU får lov å snu bunken hvert år, uten at de blir utfordret til innovasjon i fagene sine. Vi synes det er kjempesynd at ikke flere leter etter måter å forbedre formidlingen på, sier Knut Wien, som var ferdig siv-ing i vår.

Sosiale medier har endret måten studenter samarbeider på og hvordan folk forholder seg til hverandre. Facebook og Twitter er en del av dagliglivet, mens studentene bak CM mener skolen fortsatt henger fast i løsninger laget før de sosiale nettstedenes tid.

“Anbefales ikke brukt”

Rett før sommeren diskuterte Utdanningsutvalget ved NTNU hvordan fagmiljøene skal forholde seg til ClassMate. Her ble det også spurt om forumet sparker ben under systemet med referansegrupper. Etter dette møtet er prorektor for utdanning Berit Kjeldstad referert på at hun understreket at CM ikke er et NTNU-produkt og at det ikke er et alternativ til referansegrupper. Nå sirkulerer en kortversjon av det hun sa som epost rundt om i mange fagmiljøer - blant annet ved Fakultet for informasjonsteknologi, matematikk og elektroteknikk (IME). I den er hun også sitert på at “ ClasssMate har ingen offisiell funksjon, og anbefales ikke brukt”. IME har stilt seg bak dette.

Nekter ingen

Overfor UA utdyper Kjelstad:

- Vi vet ikke hva som skrives der eller gjøres der, men vi nekter ikke noen ansatte å eventuelt legge inn noe eller delta i diskusjoner. Men, som deres arbeidsgiver finner jeg grunn til å understreke at ClassMate ikke er arbeidsgivers system, sier hun.

Prorektoren ønsker at folk skal tenke seg om før de eventuelt bruker det, fordi verken institutter eller fakulteter har noe ansvar for CM

- NTNU har ingen innflytelse over hvordan ting blir brukt eller hvordan systemet utvikles videre. Dette er et rent studentprodukt, og ikke noe NTNU som institusjon forholder seg til.

Hun understreker at det er positivt at studenter engasjerer seg og vil få til meningsutveksling.

- Det må ikke vries slik at vi sier at dette er fy-fy. Vi har ikke sagt at de som vil bruke det, ikke kan gjøre det, poengterer hun.

IME går en runde til

Professor og prodekan Kristian Seip ved IME var den som fremmet saken for Utdanningsutvalget, etter å ha fått henvendelser fra faglærere. Etter at eposten med referat fra Utdanningsutvalget ble sendt ut, har flere ansatte tatt til orde for at man heller bør diskutere om CM kan ha noe positivt og nyttig for seg.

- Derfor vil vi ta opp dette som egen sak i neste møte i Studieutvalget. Vi er i utgangspunktet positive til alt som kan bidra til bedre læringsmiljø vi, sier Seip.

Han sier at CM viser en utvikling i sosial mediebruk som bare vil fortsette og som fagmiljøene må ta på alvor.

- Positivt initiativ

Førsteamanuensis Hallvard Trætteberg ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap synes i utgangspunktet at ClassMate er et positivt initiativ.

- Studenter vet hva studenter trenger. Jeg ser ikke noen grunn til at NTNU skal bremse bruken av CM, selv om det ikke er NTNUs eget system, sier Trætteberg.

Førsteamanuensen har selv et omfattende grunnkurs i programmering, typisk et emne mange studenter vil ha meninger om. Han er fullt innforstått med at ClassMate er en relevant arena for dem som vil dele informasjon om kurset, og flagge både likes og dislikes.

- Vi må akseptere hvordan det fungerer. Det er et verktøy for å bli informert. Om faglærere blir med rundt det som har med deres fag å gjøre kan det bidra til å heve kvaliteten. Et slikt forum finnes jo ikke i dag innen NTNUs egne systemer, sier han.

Han sier at så lenge NTNU ikke er spesielt rask til å fange opp nye trender – eksempelvis innen sosiale medier- mener han universitetet heller får stille seg åpen overfor de som går foran.

- Det må være en bedre strategi å prøve å spille på lag heller enn å markere avstand, sier han.

Vil ha lærere med

De fem studentene som har stått bak utviklingen av CM ble ferdige på NTNU i vår. Flere av dem gikk på Entreprenørskolen, men CM er ikke et case utviklet på skolen. Wien har lagt ned 1 400 arbeidstimer på det siden januar, og jobber nå på heltid med utviklingen. Han har tatt opp studielån for et ekstra semester.

- Jeg har enda ikke hørt en eneste student som ikke er enig i det vi gjør, sier Wien, som ønsker lærere og fagmiljøer velkommen som aktive deltakere og diskusjonspartnere i forumet.

- Noen frykter at CM skal overfløddiggjøre referansegruppene?

- Ja, men er det så trist da? Jeg har snakket med mange studenter som sier at referansegruppene ikke fungerer. CM er bare en annen måte å drive referansegrupper på, sier Wien.

Mann med en misjon

Dagens versjon av CM er fortsatt en prototyp. Planene videre er mange, og de tidligere NTNU-studentene leker med mange idéer for hva det kan bli.Foreløpig er dette et prosjekt, som etter hvert må organiseres i et eget selskap. Wien ser for seg skoler som pilotkunder som kan være med i utviklingen. Han ser også for seg at næringslivet kan komme inn, eksempelvis som sponsor for enkelt fag.

- Mulighetene er mange. Jeg har tro på idé, konsept og misjonen –som er å utfordre alle læringsleverandører til å fokusere på å levere godt læringsutbytte.