Ytring:

Studentorganisasjonen bør ikke være en politisk slagmark

«NSO risikerer å miste legitimitet både blant studentene og folk flest hvis de fronter allmennpolitiske standpunkt mange av dem er uenige i» skriver stortingsrepresentant og leder for forsknings- og utdanningskomitéen på Stortinget, Roy Steffensen, i denne ytringen.

Fremskrittspartiets Roy Steffensen er leder for utdannings- og forskningskomiteen i Stortinget.

Jeg merker meg at det faller redaktør Oksholen tungt for brystet at jeg kritiserer Norsk Studentorganisasjon og deres engasjement mot oljeindustrien.

Her må man skille snørr og barter. Som politiker heier jeg frem alle former for politisk engasjement både hos studenter, forskere og andre akademikere. Men det finnes ulike arenaer. Man sparker ikke fotball på en håndballbane.

Tillitsvalgte i Norsk Studentorganisasjon må gjerne stå på barrikadene mot Norges mest verdiskapende næring, oljeindustrien. Men da bør de velge å gjøre det i politiske partier, eller som medlemmer av andre organisasjoner, ikke som representanter for alle Norges studenter.

At jeg har en klar holdning om dette er ikke en «type silo-tenkning», slik Oksholen hevder. Jeg reagerer fordi Norsk studentorganisasjon er en nasjonal interesseorganisasjon for 30 ulike studentdemokratier ved norske universiteter og høyskoler. De representerer rundt 230 000 studenter. Blant studentene er det et stort mangfold av politiske meninger. Da er det etter mitt syn uheldig at NSO nå fremstår som en politisk bevegelse.

Hva med dem som studerer for å bli petroleumsingeniører eller som tar Petroleumsteknologi på en fagskole? Skal ikke NSO representere dem, eller skal de bli motarbeidet av sin egen interesseorganisasjon?

For snaue to uker siden ble det forøvrig presentert en undersøkelse som viser at omlag 75 % av Norges befolkning mener at å fase ut oljenæringen vil være dårlig klimapolitikk.

NSO risikerer å miste legitimitet både blant studentene og folk flest hvis de fronter allmennpolitiske standpunkt mange av dem er uenige i. Det er uheldig for både NSO, studentene de representerer og studentsakene de vanligvis engasjerer seg i.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.