Disse blir UAs gjesteskribenter

Hver uke skal et knippe gjesteskribenter veksle på å skrive om stort og smått fra livet i akademia.

De er engasjerte og mener mye. Fra venstre øverst: Stipendiat Sigrid Rønneberg, geograf Hilde Refstie, instituttleder Nora Bilalovic Kulset og matematiker Helge Holden. (Snart blir det også avklart hvem de to siste skribentene blir).

Nå gjenoppliver UA gjestekommentaren, som vi tidligere har hatt stor suksess med. Det skjer mye i universitets- og høyskolesektoren, og det meste går himla fort. Det skorter derfor ikke på tema å ta opp for de seks meningsglade personene som nå kvesser sine penner og tenker lure tanker i UA framover.

Disse fire gjesteskribentene er først ute med å skrive kommentarer i de fire påfølgende ukene. (Hvem de to siste blir, blir også snart avklart):

Helge Holden:

Matematiker og mangeårig styremedlem i NTNUs styre. Han er førstemann ut og skriver denne gangen om det evig aktuelle temaet midlertidighet. Det er slettes ikke sikkert at alle er enige med ham. Det er helt greit, for da kan dere skrive innlegg i UA dere også og si hva dere mener om saken.

Hilde Refstie:

Er førsteamanuensis og jobber ved Institutt for geografi på Dragvoll. Hun er aktiv i miljøet rundt New University Norway og Protestpub, som ønsker å problematisere hvilken retning universitetene utvikler seg. Temaer som Protestpub har tatt opp er blant annet: «Hva er et godt universitet?» og «Fremtidens universitet – for hvite menn som pusher 50?»

Nora Bilalovic Kulset:

Er nyansatt instituttleder på Institutt for musikk og har en doktorgrad i musikkvitenskap. Hun er ikke redd for å si hva hun mener, og skrev innlegget som er noe av det mest leste i UA på mange år: «Vet du, kunnskapsminister, hva du gjør når du fjerner sang i skolen?» Innlegget førte til at statsråden svarte henne ved å synge.

Sigrid Rønneberg:

Er stipendiat ved Institutt for konstruksjonsteknikk. Det siste året har hun vært et engasjert styremedlem valgt av de midlertidige ansatte ved NTNU. Dessuten er hun tidligere tillitsvalgt for Tekna NTNU. Rønneberg har vært opptatt av arbeidsvilkårene til denne ansattgruppa. Blant annet har hun vært opptatt av at stipendiatenes lønn sakker akterut sammenlignet med arbeidsmarkedet.

Dere andre: Debattér!

Vi i UA gleder oss til mange interessante kommentarer framover fra de seks gjesteskribentene. I tillegg ønsker vi et mangfold av meninger velkomne. Vi blir alltid glade hvis studenter og ansatte også skriver innlegg til UA om ting dere har på hjertet. Det skjer mye i akademia som fortjener en grundig debatt.

Styremøte 15. juni 2016. Helge Holden.
Nora B. Kulset, stipendiat ved Institutt for musikk, NTNU