Immatrikulering:

Elleville sprell, rap og noen alvorsord

Tradisjonen tro mikset NTNU i Ålesund både høytid og humor da de markerte studiestart for de nye studentene i dag.

Denne trioen fikk studentene til å le godt da de plutselig framførte et revylignende innslag om studentfrivillighet. Til venstre Ivar Juell, til høyre Marcus Ilstad og bakerst Morten Grande Sagnes.

- Lær å være litt sunnmøring. Det betyr å se nye muligheter, være rask i omstilling, være entreprenør og nyskaper, sa viserektor Annik Magerholm Fet da hun talte til de ferske studentene.

En stram kar og trommiser

Ved studiestart er det 1128 studenter som har takket ja til studieplass i Ålesund, og som nå skal orientere seg på et nytt studiested i en ny by. Om lag halvparten kommer fra Møre og Romsdal og de andre fra resten av landet.

Men vi må starte med begynnelsen. Like før klokka 11.00 er det musestille utenfor campus. Oppstilt noen meter fra inngangen står en rekke av NTNUs ledere ikledd kappene sine. De venter på klarsignal.

Helt i front står det en stram kar i kapteinsuniform. Det er Arnt Myrheim-Holm, som alltid har ledet den akademiske prosesjonen siden Høgskolen i Ålesund ble en del av NTNU i 2016. Han går for å være Ålesunds egen kaptein i tillegg til å være studieprogramleder på det studiet som utdanner sjøkapteiner.

Da braker det løs. Sakte begynner prosesjonen å gå mot inngangen, som er dandert med blå NTNU-ballonger.

Trommeslag dirrer i lufta. Det er trommisene Tom-Harald Meek, Carlos Alberici, David Løvås og Miki Campins som setter sitt stempel på prosesjonen, og som kommer rett bak anfører Myrheim-Holm.

- Vær en venn

På scenen står en gammel kjenning. Konferansier Gjermund Kvernmo Langset var mangeårig leder av Studentparlamentet i Ålesund. Han sto selv i spissen for en svært så minneverdig seanse da han i 2017 trådte opp på scenen iført en svart selskapskjole. Men i dag er det finstasen som gjelder.

- Du er ikke alene om å være ny her. Ikke se bare den store gjengen, alle består av en og en. Du er del av noe større, sa prorektor Anne Borg i sin tale til studentene.

Videre pekte hun på det som dessverre mange studenter baler med: Ensomhet.

- Vær en medstudent og venn. Ikke ta for gitt at alle har det greit. Du kan være den som gjør en forskjell. Velkommen på laget.

- Kunnskap er lett å bære

Viserektor Annik Magerholm Fet utfordret studentene i sin tale:

- Bruk studietida til å studere. Tar du utdanning, så har du den livet ut og den er bare din, ingen kan ta den fra deg! Min far sa alltid at kunnskapen er lett å bære gjennom livet. Vi har en fantastisk flott lesesal med utsikt til de flotte Sunnmørsalpene, vi har de mest moderne læringsarealene, Fyrtårnet og Beddingen, der ny kunnskap skal «sjøsettes» til stadighet.

Hun oppfordret også studentene til å tilegne seg kunnskap i grunnleggende fag som for eksempel matematikk og fysikk for å forstå de store utfordringene. Bruke studietida til nye opplevelser og skaffe seg nye venner, og sist men ikke minst, som nevnt: Lær å være litt sunnmøring.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Svart kaffe og vinyl

Gjermund Kvernmo Langset tok opp tråden fra Anne Borgs tale.

- Som ny student kjente jeg på mange følelser. Jeg var spent, glad for at jeg kom inn på det studiet jeg ønsket meg, usikker på om jeg hadde valgt det rette. Å være student viste seg å være den mest fantastiske perioden i livet. Her kan vi møte mange nye mennesker som er like sære som oss. Jeg fant noen som var like interessert i svart kaffe og gamle vinylplater, smilte han.

Videre pekte han på at ensomhet er et stort problem for mange studenter.

- Se hverandre, lytt, inviter andre inn. Ofte er det bare et lite smil som skal til for å gjøre dagen bedre.

Hva skjer egentlig nå?

På tampen av seansen skulle studentlederne snakke om å organisere seg i studentorganisasjonene på campus. Innledningsvis messet de monotont om hva saken handlet om:

- Nei, nei, gutta! Nå er vi dørgende kjedelig, brølte det fra salen og tredjemann gjorde sin entre på scenen.

Plutselig var det en blanding av revy, dansetrinn, gestikuleringer og ansiktsgrimaser som tok oss. Ivar Juell fra Ålesund Studentersamfunn, Marcus Ilstad, leder av Studentparlamentet og og Morten Grande Sagnes fortalte organisasjonshistorien på tre minutter i form av, tja, et eventyr, kanskje?

- Søk og bli med i en frivillig studentorganisasjon, var oppfordringa etterfulgt av høylytt latter og ivrig klapping fra studentene i salen.

Dermed var moroa over for i år. Nå venter studiene. Det kan bli moro, det også.

LES OGSÅ: «Takk Norge og NTNU for at jeg får studere her»

LES OGSÅ: Bovim ønsket Abbasi velkommen

LES OGSÅ: Se bilder fra immatrikuleringen her.

Avsluttende prosesjon etter at feiringa av studiestart er over.
Prorektor Anne Borg.
Viserektor Annik Magerholm Fet.
Gjermund Kvernmo Langset
Rapperen og ordsmeden Isak Shorty stod for det musikalske innslaget.
Revy? Sketsj? Eventyr? Utagerende humor? Innslaget til Ivar Juell (fra venstre), Morten Grande Sagnes (i midten) og Marcus Ilstad slo veldig an hos de nybakte studentene.