Gir klarsignal til bygging av Elgeseter gate 10

Statsråd Nybø lekker nyheter som en sil i valgkampen. Fra før av er det klart at Ocean Space Center og Campus får penger i høstens budsjettforslag. Nå lover Nybø penger også til Elgeseter gate 10.

Iselin Nybø hadde store nyheter å komme med da hun besøkte Trondheim onsdag. Her ankommer hun pressekonferansen utenfor Elgeseter gate 10 sammen med konstituert NTNU-rektor Anne Borg og NTNUs campusdirektør, Merete Kvidal.
Nybygget i Elgeseter gate 10 er planlagt med et totalt areal på rundt 19 000 kvadratmeter. Det skal samle helse- og sosialfagmiljøene ved NTNU og inneholde et stort treningssenter.

- Vi gir med dette klarsignal til å bygge. Det blir et viktig bygg som vil legge til rette for mye samarbeid i årene fremover, sa Iselin Nybø, statsråd for forskning og høyere utdanning, onsdag.

Hun gjestet Trondheim for å holde en pressekonferanse sammen med Audhild Kvam, administrerende direktør i studentsamskipnaden, og konstituert rektor ved NTNU, Anne Borg.

Under pressekonferansen ble det klart at regjeringen gir klarsignal til bygging av Elgeseter gate 10. Bygget er beregnet til å koste totalt 736 millioner kroner, hvorav 508 millioner kommer fra NTNU gjennom betaling av leie til Statsbygg.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Kombinasjonsbygg

Bygget skal være et kombinere samskipnadens behov for idrettsareal med NTNUs behov for nye arealer til undervisning og forskning innen helse- og sosialfagene som i dag i hovedsak holder til på Tunga.

- Det ikke er langt til Gløshaugen, og vi vet at teknologi betyr mye for disse miljøene. Her er det litt vi kan begynne å høste av, sa konstituert rektor Anne Borg under pressekonferansen.

I tillegg til NTNUs virksomhet skal samskipnaden drive en idrettsdel og et serveringssted i bygget.

- Vi har lenge hatt behov for nye arealer. Jeg håper dette prosjektet blir et forbilde for resten av campusutbyggingen med tanke på samlokalisering og samarbeid, sa direktør Kvam.

LES OGSÅ: Slik blir det nye universitets- og idrettsbygget

Ventet i tre år

Regjeringen sa formelt ja til det nye bygget allerede i juni 2016, men pengene har latt vente på seg. Bygget er ifølge NTNU ferdig prosjektert, og forprosjektrapporten ble sendt fra Statsbygg til Kunnskapsdepartementet i juni i fjor. I praksis betyr dette at bygget er klart til byggestart med en gang bevilgningen foreligger.

Bygget er planlagt innflyttingsklart i 2021/2022, og skal bygges med Statsbygg som bygghere. Det er firmaet Backe som har totalentreprisen på bygget.

- Det at vi nå dette nye bygget betyr mye for studentene i Trondheim. Dette er helt uvurderlig for læringsmiljøet for studentene som i dag holder til på Tunga. Disse får nå endelig flytte inn i egnede lokaler, og med det samlokaliseres de med resten av helse- og sosialfagsmiljøene ved NTNU. Dette vil gagne flere enn bare de flyttende fagmiljøene. Ikke minst får studentene nye treningslokaler, sier Cecilie Bjørnsdotter Raustein, leder av Studenttinget NTNU, i en pressemelding.

LES OGSÅ: Skuffet over manglende bevilgning til Elgeseter gate 10
LES OGSÅ: 300 millioner til Elgeseter gate 10