Nå blir det kuttet ned på renholdet

Nå blir mange kontorer ved NTNU rengjort én gang annenhver uke, i stedet for én gang i uka. I tillegg må flere ansatte ta hånd om avfallet sitt selv.

Nye rutiner. Fra nyttår blir renholdsoperatørene et litt mer sjeldent syn rundt om på NTNUs kontorer. Illustrasjonsfoto.
Publisert Sist oppdatert

(Denne artikkelen ble først publisert i november, men framheves på nytt siden det er nå endringene skjer):

NTNU Campusservice bygges nå som en helt ny organisasjon, der Bygningsdrift blir én av fire seksjoner. Det er denne seksjonen som nå skal effektivisere 10 årsverk på renhold og 10 på drift.

Ifølge leder Elin Sølberg ved seksjonen har de testet ut de nye renholdsrutinene en periode i Realfagsbygget. Konklusjonen er at det fungerer bra og at det ikke går ut over kvaliteten på renholdet, selv om hyppigheten går ned.

En annen følge av de nye rutinene er at flere ansatte selv må sørge for å ta eget avfall ut fra kontoret og plassere det i miljøstasjoner. Minikjøkken skal få noe mer renhold enn i dag, mens rene serviceoppgaver fra vaktmestertjenesten skal planlegges bedre. Dette innebærer blant annet at det innføres 2 faste servicedager for hvert bygg per uke.

NTNU Campusservice mener det er mulig å kutte kostnader ved det de kaller «å styre produksjonen på en ny og bedre måte».

LES OGSÅ: Bygningsdrift fikk inn 31 klager etter omstillingen
LES OGSÅ: Vaktmestere blir renholdere når campusservice må spare