Koronasmitte:

Jobber for fullt med planer for eksamensavviklingen

– Vi vet jo ennå ikke om vi klarer å avholde fysiske eksamener her i begynnelsen av mai, det kommer an på hvordan situasjonen utvikler seg, sier prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad.

Prorektor Berit Kjeldstad sier ansatte får veldig mange spørsmål fra studentene om eksamen. – Det tar vi på alvor, sier hun.

Statsråd Henrik Asheim har bedt universiteter og høgskoler forberede alternativ eksamen. dersom koronasmitten fortsetter å bre om seg.

Kunnskapsdepartementet har sendt ut et brev til universiteter og høyskoler der de skisserer ulike måter å få avlagt eksamen på hvis koronaviruset fortsatt herjer.

Prorektor Berit Kjeldstad sier at NTNU jobber for fullt med å lage planer for hvordan dette eventuelt må gjøres.

– Vi har ennå ikke avgjort hvordan eksamen vil bli avholdt ved NTNU til våren, men vi jobber med ulike scenarier for dette, sier Kjeldstad.

Får mange spørsmål

Hun sier ansatte får veldig mange spørsmål fra studentene om eksamen.

– Det tar vi på alvor. Vi skal komme med tydelige beslutninger når det gjelder eksamen, men vi må avvente situasjonen noe. Det ville blitt feil om vi tok en beslutning nå, og så måtte endre på den senere, sier Kjeldstad.

– Men eksamen i et lokale der svært mange studenter er samlet vil vel være usannsynlig?

– Vi vet jo ennå ikke om vi klarer å avholde fysiske eksamener her i begynnelsen av mai, det kommer an på hvordan situasjonen utvikler seg. Vi må lage en plan for hva som er mulig å gjennomføre, og se på alternative eksamensformer. Hjemmeeksamen er en mulighet, og vi kan sikkert også finne andre løsninger. Dette ser vi på nå, sier Kjeldstad.

Undervisning med over 100 deltakere skal også vurderes nøye, ifølge de nye smitteverntiltakene ved NTNU.

Vurderer godkjenningskrav

NTNU ser nå også på regelverket for å få utdanningen sin godkjent.

– Det er mange regler rundt obligatoriske arbeidskrav, oppmøte og godkjenning av aktivitet før man kan gå opp til eksamen. Dette kan bli vanskeligere å bli gjennomført dersom smitten brer om seg i samfunnet. Disse reglene vurderer vi også nå, sier Kjeldstad.

Hun sier NTNU vil si ifra til ansatte og studenter så fort NTNU har tatt beslutninger som angår eksamen og vurderingsformer.