Ber universitetene unngå vanlig eksamen

Kunnskapsdepartementet sender i dag ut et brev til universiteter og høyskoler der de skisserer ulike måter å få avlagt eksamen på hvis koronaviruset fortsatt herjer.

Henrik Asheim ser for seg at økt bruk av hjemmeeksamen kan være et alternativ til store konsentrasjoner av studenter under eksamen.

- Et alternativ kan være hjemmeeksamen som mange studiesteder bruker i dag. Man kan tenke seg at muntlig eksamen avlegges via for eksempel Skype, sier Henrik Asheim til Aftenposten. Han er forsknings- og høyere utdanningsminister.

Oppfordringa fra statsråden er at lærestedene nå må planlegge for at de ikke kan avholde tradisjonelle eksamener der en samler studenter i en gymsal eller lignende, ifølge Aftenposten.