Lærerutdanning er lærerutdanning?
Er det en fordel for lærerutdanningen i Trondheim dersom NTNU og HiST slåes sammen, spør Per Hag i dette leserinnlegget.
Kim Nygård/NTNU SA
Jeg ser her bort fra mulige administrative fordeler eller ulemper og konsentrerer meg om undervisningsopplegget.
HiST har nå et todelt 4-årig lærerutdanningsprogram: 1.-7. og 5.-10. årstrinn.
NTNU har 5-årige lærerutdanningsprogram som først og fremst tar sikte på å utdanne lektorer til vgs.
Den faglige delen innenfor realfagene i MLREAL, som er det største lektorutdanningsprogrammet på NTNU, består av 4 år med fagstudier og 1 år med PPU, der det også inngår praksis.
Målgruppene til lærerutdanningene ved de to to institusjoner er altså forskjellige. Spesielt bør det understrekes at det rent faglige innholdet i MLREAL ligger på et langt mer avansert nivå enn det som er tilfellet ved lærerutdanningen på HiST. Opptakskravene til de to typer utdannelse er forskjellige både når det gjelder fordypning fra vgs og karakterer.
Vi ser defor ingen mulighet til å slå sammen kurs i de to programmer når det gjelder den faglige delen.
Jeg tar meg her den frihet å minne om at tanken om å legge opp et eget studieprogram for lektorrekruttering oppsto ved matematikkinstituttet på Lade for 20 år siden. Vi startet med noe som ble betegnet PLUM, og med Johan Aarnes som pådriver den første tiden. Etterhvert fikk vi tilslutning fra de andre realfagene, og i dag taes det opp ca 70 studenter hvert år til MLREAL.
Som Berit Kjeldstad skrev i sin blogg er studieprogrammet en suksesshistorie som vi bør bygge videre på!