Brexit

Norske studenter i Skottland må uansett søke om oppholdstillatelse

Selv om den skotske utdanningsministeren er uenig i politikken, må norske studenter søke om oppholdstillatelse når Storbritannia går ut av Brexit, sier statssekretær Rebekka Borsch.

Norske studenter i Skottland må søke om oppholdstillatelse ved Brexit, sier statssekretær Rebekka Borsch. Selv om Skottland er imot det.

Den skotske utdanningsministeren, Richard Lochhead, skrev nylig et brev til Kunnskapsdepartementet og Iselin Nybø.

I brevet ønsker han europeiske studenter velkommen til Skottland, og understreker hvor viktige de utenlandske studentene er for landet.

I brevet skriver han blant annet: «Vi er ikke enige i at europeiske innbyggere må søke gjennom «the Settlement Scheme» - britiske myndigheter bør øyeblikkelig garantere rettighetene til europeiske innbyggere i Storbritannia».

Må likevel søke om opphold

EU Settlement Scheme er en søknad om oppholdstillatelse i Storbritannia etter at landet har gått ut av EU.

Statssekretær Rebekka Borsch sier til Universitetsavisa at alle typer studenter som befinner seg i Storbritannia på tidspunktet for uttredenen vil måtte søke om fortsatt oppholdstillatelse via dette skjemaet. Det at Lochhead mener at studenter bør få slippe gjør ikke noe til eller fra.

– Lochheads kommentarer om EU Settlement Scheme vil nok ikke få noen praktisk betydning for norske studenter. Disse vil måtte søke om oppholdstillatelse i Storbritannia som en følge av Brexit, til tross for at skotske selvstyremyndigheter er uenige i politikken, sier Borsch.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Les flere ytringer her.

Viktig samarbeidsland

Hun sier også at Storbritannia er et viktig samarbeidsland for Norge innenfor høyere utdanning og forskning, og regner med at det gode samarbeidet vil fortsette også etter Brexit.

– Studenter som vil reise til Storbritannia på utvekslingsopphold med Erasmus+ kan oppleve følger av Brexit, mens helgradsstudenter blir berørt i mindre grad. Norske studenter som er igang med sin utdanning i Storbritannia vil fortsatt få utdanningsstøtte fra Lånekassen, sier Borsch.