- For å lykkes er det ikke tilstrekkelig å utmerke seg i forskning, slår denne ukas gjesteskribent fast. Helge Holden gir til beste et knippe råd til unge forskere som skal lykkes på en rad arenaer simultant:- Det kan ofte føles som det er et anarki der ute.
Unge forskere skal prestere på en rekke områder samtidig. - Og man har ikke så lang tid på seg, skriver denne ukas gjesteskribent. Illustrasjonsbildet viser stipendiat Yiwen Li på lab for prosjektet iCulture.Foto: Aleksander Båtnes/NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Fakta
Helge Holden
Helge Holden er en av UAs seks gjesteskribenter.
Utdanning: cand.real. og dr.philos. fra UiO
Nåværende jobb: professor i matematikk ved Institutt for matematiske fag, NTNU. Leder av Abelkomiteen.
Tidligere roller i UH: Styremedlem NTNU 2009–17, Tidl. leder av flere utvalg i Forskningsrådet og ERC Consolidator Grant Panel, tidl. Preses DKNVS. Var generalsekretær i Den internasjonale matematikkunionen.
Er opptatt av: Forskningspolitikk, akademia, teknologi, NTNU
Juni 2024: Holden slås til ridder av 1. klasse.
Det er eldre
professors privilegium å gi råd til neste generasjon, og det er yngre forskeres
rett å ignorere dem. Men her er det
ikke jeg som skal gi råd, men det er yngres råd til andre unge. Mer presist kom
60 medlemmer av de yngre akademiene i Norden og Baltikum sammen i april 2024 for
å utarbeide ti gode råd til (andre) yngre forskere. Vi skal se på dem her. De yngre akademiene er etablert i mange land for å dekke gapet mellom yngre forskere og de
tradisjonelle akademiene der medlemmene ofte er i 50-årene ved innvalg. I Norge har vi Akademiet for yngre forskere som ble etablert i 2014, og består av om lag
40 fremstående yngre (under 40 år) forskere.
Her kommer de ti
rådene, som nok er spesielt myntet på utenlandske forskere som kommer til
Norden og Baltikum.
1. Vær imøtekommende, og bygg opp et godt omdømme
Dette er vel et råd
som kommer godt med i livet som helhet, ikke bare i akademia. Vanskelig å være
uenig i dette, og det er ikke noe spesielt for vår del av verden.
2. Prioriter punktlighet og pålitelighet
Igjen er dette et råd
det er vanskelig å være uenig i. Det sies at både Gro Harlem Brundtland og Kåre
Willoch alltid startet møtene presist. Som statsministre med stor personlig
autoritet tok det ikke lang tid før alle kom tidsnok. Men generelt er vi i
Norden presise på møtetider og innleveringsfrister, noe som ikke alltid er like
vanlig i andre land. Et langt liv, ikke
bare i akademia, har lært meg at å levere på tid er en egenskap som er kraftig
undervurdert. Det trumfer ofte kvalitet og gjør hverdagen lettere for alle.
3. Forstå den uformelle arbeidskultur
Arbeidskulturen i
Norden og Baltikum er uformell der viktig informasjon ikke alltid blir delt
gjennom offisielle kanaler. Plikter og
forventninger er ofte underforstått og blir sjelden kommunisert klart. Det
betyr at for dem som kommer utenfra er det viktig å stille spørsmål, og
diskutere med kolleger og ledere om hva som forventes. Dette er et godt råd på
et område som ofte kan være vanskelig å forstå for utlendinger. Men igjen ikke noe spesielt for akademia.
4. Bidra til mer enn kun forskning
Rådet er at for å
lykkes er det ikke tilstrekkelig å utmerke seg i forskning. Nordiske og baltiske universiteter er ikke
rene forskningsinstitusjoner, og det er nødvendig at alle gjør sin undervisning
og veiledning samt deltar i nødvendig administrasjon. Ingen liker kolleger som
lurer seg unna jobber som må gjøres. Imidlertid mener jeg at de aller fremste
forskerne blant oss kan og bør få spesielle ordninger, men her er det ikke nok
med en egenerklæring om eksellens.
5. Oppbygg et sterkt nettverk tidlig
Et godt nettverk er
viktig, og er kanskje viktigere nå enn før. Det er en av de viktigste grunnene
til at det kan være avgjørende å tilbringe lengre tid tidlig i karrieren ved
andre institusjoner i utlandet. De kontaktene man etablerer i ung alder både
med eldre og yngre forskere er en av de viktigste investeringene man kan gjøre i
en fremtidig forskerkarriere.
6. Ta til deg de flate hierarkier
Norden er
karakterisert ved særdeles flat struktur også i akademia, og utstrakt bruk av
fornavn på alle fra statsminister og nedover underbygger den oppfattelsen.
Hierarkiene er flatere hos oss enn mange andre steder. Og forholdet mellom
professor og student er mer uformell. Man får liten autoritet i kraft av sin
professortittel. Men viktige og vanskelige avgjørelser må allikevel tas hele
tiden av «noen». Å forstå dette for en utlending kan være vanskelig – ja,
det er ikke alltid lett for de innfødte heller.
7. Utforsk de forskjellige muligheter for
finansiering
Finansiering er blitt
viktigere enn det var før. Trass i at det aldri tidligere har vært investert
mer midler til forskning, er behovene økt raskere, særlig til infrastruktur og
utstyr. Og det er en forventning til alle vitenskapelig ansatte at de må være i
stand til å sikre seg eksterne midler. Det er verdt å merke seg at for de andre
nordiske landene er det nevnt at man må orientere seg om ulike forskningsfond
og muligheten for å få støtte fra dem. Norge er av naturlige grunner ikke
nevnt, og som jeg har skrevet i UA tidligere, er det lite realistisk at det noen
gang vil komme et betydelig forskningsfond i Norge. Det er et sentralt problem
i Norge at for grunnleggende nysgjerrighetsdreven forskning er det bare ett
sted å søke, nemlig Forskningsrådet.
8. Delta i samarbeide på tvers av fag og
disipliner
Det blir stadig
viktigere med samarbeide på tvers av disipliner. Nå ble det også sagt for førti
år siden, men jeg mener at det faktisk er blitt viktigere. Det åpner opp for
mye muligheter. For eksempel brukes matematikk i dag til å beskrive fagfelt som
det tidligere var helt utenkelig å studere matematisk.
9. Lær det lokale språk
Det er utvilsomt en
forutsetning for å kunne fungere i en fast akademisk stilling at man lærer seg
det lokale språk. Også for livskvaliteten gjør det en stor forskjell; ellers
vil man for alltid bare være en gjest i landet. Erfaringsmessig er dette ofte
vanskelig for engelsktalende fordi alle vil og kan snakke engelsk med dem.
10. Tilpass deg den lokale arbeidskultur
Hvert land har sin
arbeidskultur. I Norden er det forventet at man skal kunne finne en balanse
mellom arbeid og fritid, og at det er akseptabelt å tilrettelegge arbeidet slik
at man for eksempel kan hente og bringe barn i barnehave og være hjemme med syke
barn. Man forklarer også i rådet om «inneklemte dager», noe som visstnok ikke
fins i andre land.
Så dette var rådene.
Jeg hadde nok ventet meg mer; ingen overraskende life hacks her. Rådene
er sånn sett gode nok, men bortsett fire, syv og åtte er de helt
generiske. Problemene som yngre forskere
må løse, er av et annet kaliber – et hovedproblem er å få en fast stilling. Og
man har ikke så lang tid på seg – grunnlaget legges gjennom en kort og intensiv
postdoktorperiode. Dette er samtidig perioden man stifter familie og får barn,
mange par har «tolegemeproblemet», studielån skal nedbetales samtidig med at
nye lån tas opp. Hvordan sjongleres dette?
Og om man lykkes i å få en fast
stilling, og spesielt en fast midlertidig stilling, er det viktig å manøvrere riktig. Det kan ofte føles som det er et anarki der
ute. Et viktig spørsmål som sjelden
blir diskutert, er hvordan man velger forskningstema. Det er viktig å velge et
felt som også andre er interessert i, men det er alltid en vanskelig avveining
å finne det riktige området. Hvordan skal man tenke når det gjelder publisering
– hvor viktig er journalen, hvordan balanserer man mellom få og gode artikler
mot flere middels artikler. Hvor viktig er konferansedeltagelse? Så kommer
spørsmålet om deltagelse i komiteer – lokale, nasjonale og internasjonale.
Felles for dem er at de krever tid, som er det man har minst av, men hvor
viktig er det? Veiledning er et annet
stort område – hvor viktig er det å ha masterstudenter, PhD-studenter og
postdoktorer? Hele den vestlige verden
har gjennomgått #metoo-bevegelsen, som selvsagt også har tatt et sveip
gjennom akademia. Er det gode råd å gi her?
I Danmark fins det et
Young Academy of Technology, Science
and Innovation (YATSI), som
også har kommet med råd til yngre forskere. Målgruppen er en litt annen her, og
rettes mot såkalte early career professionals, og ser på samarbeidet
mellom akademia og industrien. Her er deres råd som er basert på en spørreundersøkelse:
1. Nøl ikke med å ta kontakt, men vær forberedt
Her
er rådet at yngre forskere ikke skal nøle med å ta kontakt med industrien,
enten for et prosjekt eller en jobb. Og her er det viktig å være godt
forberedt.
2. Vær åpen og bygg
tillit
Det
tar tid å bygge opp tillitt, og forslaget er starte med mindre prosjekter og å
ta tiden til hjelp.
3. Finn ekte felles interesser
i samarbeidet
Det
er viktig å identifisere hvor man har felles interesser – akademia og
industrien kan ofte ha ulike mål og interesser.
4. Avstem forventninger og forplikt
dere til planen
Det
er viktig å avklare forventningene til prosjektet, og å lage en omforent plan
som må følges.
5. Klar og åpen kommunikasjon
Akademia
og industrien kan ofte ha ulike måter å kommunisere på, og det kan være av
avgjørende betydning at man forstår hverandre og kommuniserer godt hva
forventningene er. Det er også en god
idé å ha veldefinerte delmål og en god tidsplan.
Disse rådene
oppfatter jeg som gode. Det er to ulike kulturer som møtes. Industrien vil ha enkle
løsninger som virker i praksis, helst i går, og akademia vil først forstå
problemene fundamentalt, og deretter finne en ideell løsning. Ethvert problem
blir møtt med at «her trengs det mer forskning og tid». Vi kan lett ende opp
med at vi i akademia hevder at «nå vet vi hvordan problemet løses i praksis –
la oss se hvorfor det virker i teorien». Det er det vanskelig å få industrien
engasjert i.
Jeg skal bare komme
med et praktisk råd – om de yngre akademiene ønsker at disse rådene skal
bli kjent og brukt, må de gjøre dem synlige. Jeg fant dem ikke på de yngre
akademienes hjemmesider, men tvert imot på den danske ekvivalenten til forskning.no, nemlig videnskab.dk under tittelen «Hvordan blir du en suksessfull forsker». Jeg
tror det må mer til enn disse rådene. Videre ville jeg prøve å gjøre formuleringene mer fengende – nå er det
umulig å huske rådene.
Rådene ovenfor
skiller seg mye fra Jens Bjørneboes klassiske Ti bud til en ung mann som vil frem i
verden fra 1963. Trass
sin kyniske form inneholder de også en grad av sannhet, dessverre.