Arbeiderpartiet vil opprette et forskningsfond, men hvor skal man skaffe midlene når norsk næringsliv ikke ser behovet for å investere mye i egen forskning, spør gjesteskribent Helge Holden.
- Det er vanskelig å se hvorfor næringslivet skal investere i et halvstatlig fond der de ikke selv kan bestemme hvordan midlene skal disponeres, skriver Helge Holden.Foto: Kristoffer Furberg
HelgeHoldenProfessor, Institutt for matematiske fag, NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Diskusjonen om et
norsk forskningsfond fikk ny energi da Sigrun Aasland, forsknings- og høyere
utdanningsminister, og Kari Nessa Nordtun, kunnskapsminister, i en artikkel i DN den 16. februar i år skrev:
«Arbeiderpartiet vil
opprette et forskningsfond for å styrke forskningsinnsatsen i næringslivet,
slik man har i Sverige og Danmark».Videre skriver de:
Fakta
Helge Holden
Helge Holden er en av UAs seks gjesteskribenter.
Utdanning: cand.real. og dr.philos. fra UiO
Nåværende jobb: professor i matematikk ved Institutt for matematiske fag, NTNU. Leder av Abelkomiteen.
Tidligere roller i UH: Styremedlem NTNU 2009–17, Tidl. leder av flere utvalg i Forskningsrådet og ERC Consolidator Grant Panel, tidl. Preses DKNVS. Var generalsekretær i Den internasjonale matematikkunionen.
«Private bedrifter
som vil finansiere forskning på særskilte tema og fagområder, må selvsagt få
styre hvor innsatsen skal gå. En koordinering gjennom et fond kan likevel løfte
alles innsats gjennom å sørge for effektiv konkurranse av midlene, for
relevante koblinger mellom miljøer, og for prosjekter som utfyller og ikke
overlapper hverandre.»
Statsrådene
argumenterer godt for behovet for et forskningsfond, men innlegget er fullstendig
blottet for indikasjoner på hvordan dette skal etableres. I sitt partiprogram vil Arbeiderpartiet «dreie
virkemiddelapparatet for å gjøre det mer attraktivt for næringslivet å
investere i forskning, herunder vurdere muligheten for opprettelse av et
forskningsfond, og starte med statseide selskaper gjennom krav i
eierskapsmeldingen.»
For oss i akademia er
det verdt å merke seg at vi snakker om næringsrettet forskning, ikke
grunnforskning. Men noe skuffende
omtales ikke fondet i forskningsmeldingen (Meld. St. 14). Forslaget har heller
ikke fått støtte fra andre politiske partier.
Før vi ser på hvordan
dette kan gjøres, kan det være nyttig å se på de fondene som nevnes i
artikkelen. Wallenbergstiftelsen i Sverige er en fellesbetegnelse på flere
stiftelser. Ekteparet Knut og Alice
Wallenberg hadde tjent en formue, og – heldigvis for svensk forskning – var de barnløse. I 1917 bestemte de seg for å opprette en
stiftelse (KAW) for å støtte svensk naturvitenskapelig og medisinsk forskning. KAW
deler ut i overkant av 2 milliarder SEK pr år.
Jeg har mange ganger vært med å
vurdere søknader her, og det står som en drøm i forhold til søknader til
Forskningsrådet. Man beskriver det man vil gjøre på fagets egne premisser, og hvor
mye penger man trenger – enkelt og greit. Om man får penger, kan man disponere
dem fritt. Konkurransen om å få et prosjekt er selvsagt knallhard – svensk
forskning er god – men man kaster ikke bort tid på søknadsstrategiske
vurderinger.
I Danmark er det
vanskelig å komme utenom Novo Nordisk Fonden, der midlene kommer fra salg av insulin og slankemedisin. I 2023 var fondet på over 1100 milliarder DKK,
og det delte ut over 9 milliarder DKK til nye prosjekter i 2023! Danskenes glede over en kald øl har også gitt
dem Carlsbergfondet, som delte ut om lag 1 milliard DKK i 2024. Villum Fonden, basert på inntekter fra salg av vinduer,
deler ut 600 millioner DKK hvert år. I tillegg kommer en rekke andre store og
små stiftelser.
Dermed er listen lagt
høyt for det fondet Arbeiderpartiet ønsker å etablere. I Norge har vi dessverre
ikke noen fond som er sammenlignbare. Men to stiftelser må nevnes. Olav Thon Stiftelsen, som er Norges største, deler ut 100 millioner kr pr år, og er basert
på arven etter barnløse Olav Thon.
Stiftelsens totale midler er på om lag 25
milliarder kr. Stiftelsen utdeler midler
både til forskning og allmennyttige formål. Halvparten av midlene går
til forskning på muskel- og skjelettsykdommer. Stiftelsen utdeler en del midler
i form av priser. Det er bra for mottagerne, men det blir mindre viktig for
fremtidig forskning fordi prisene gis på grunnlag av tidligere oppnådde
resultater heller enn forventningene om ny forskning. Stiftelsen gjør det også
lett for seg selv ved at den bare behøver en priskomite og slipper å behandle
søknader fra forskningsgrupper i flere felt. Dermed har stiftelsen mindre
innflytelse på norsk forskning enn beløpene skulle tilsi.
En mer tradisjonell
stiftelse er Trond Mohn forskningsstiftelse. Stiftelsen er basert på donasjoner fra Trond
Mohn og hans familie. Stiftelsen har en totalkapital på i overkant av 2,5
milliarder kroner. Totalt er det tildelt 1,5 milliarder kroner. Støtten går til
norske universiteter og universitetssykehus med en klar preferanse for
aktiviteter i Bergen.
Stiftelsen mottar søknader om støtte, men kan også
kontakte mulige partnere direkte. Matematikk i Norge har mottatt støtte fra stiftelsen,
og støtten har vært helt sentral for matematikk i en tid med færre midler
– ubyråkratisk og på fagets premisser – forbilledlig. Det ble også
gitt tidsbegrenset støtte til permanente stillinger.
Om et fond skal være
bærekraftig over tid, kan det ikke utbetales for mye hvert år. Et rimelig mål
er å ha et fond på 100 milliarder kroner, slik at man kan støtte norsk
forskning med rundt 2 milliarder kroner pr år. Anta at man ideelt prøver å ha lik
deling mellom statlige og private midler. Hvordan skal man skaffe disse midlene
– 100 milliarder er fortsatt mye penger!
Når norsk næringsliv ikke ser behovet for å investere mye i egen forskning, er det vanskelig å se hvorfor de skal investere i et halvstatlig fond der de ikke selv kan bestemme hvordan midlene skal disponeres.
Et hovedproblem i
norsk forskning er at støtten fra næringslivet er mye mindre i Norge enn for
eksempel i Danmark og Sverige, simpelthen fordi vi har et mindre
forskningsintensivt næringsliv. Når norsk næringsliv ikke ser behovet for å
investere mye i egen forskning, er det vanskelig å se hvorfor de skal investere
i et halvstatlig fond der de ikke selv kan bestemme hvordan midlene skal
disponeres.
En mulighet er om man klarer å etablere et fond der bedriftene får
igjen mer enn de kan få hver for seg. Et fond med fokus på kunstig intelligens,
som er en disruptiv teknologi som inkluderer de fleste vitenskaper og bransjer,
kunne være en mulighet. Men det har vist seg å være vanskelig å supplere regjeringens
«KI-milliard» med private midler, så heller ikke dette er
uproblematisk.
En
gaveforsterkningsordning der private gaver matches med statlig støtte, vil kunne
hjelpe, se artikkel i Khrono. Men regjeringen fjernet denne ordningen i
2022, så det virker lite realistisk at den blir gjeninnført.
En mulighet i Norge når staten ønsker flere
midler er alltid å pålegge aktørene en ny skatt. Det er lite trolig at en
regjering, som er blitt oppfattet som næringsfiendtlig, vil iverksette en ny
skatt. Erfaringen med statlige forskningsfond er ikke god. Stoltenberg II
regjeringen nedla i 2012 et forskningsfond på 3 milliarder kr siden
Finansdepartementet motregnet avkastningen mot annen forskningsbevilgning slik
at det ikke ble en økning i støtte til forskning.
Den norske stat har
store midler, og det er fristende å betrakte dem som «gratis». Om man tar en
flik at oljefondet, som er på om lag 20.000 milliarder kroner, vil det selvsagt
ikke merkes på kort sikt, men det blir færre penger i fondet. Et større problem
er at det er mange gode formål som gjerne vil ha en bit av oljefondet, og det
er langt fra sikkert at forskning står først i denne køen. Det ville skape en
vanskelig presedens. Trolig vil Finansdepartementet kjempe med nebb og klør imot
et slikt forslag.
Det er kommet en
rekke forslag på hvordan man skal prøve å etablere et slikt fond. Sverre A. Christensen (Handelshøyskolen
BI) foreslår i Khrono at Norge skal la en stor del av statens
utbytte fra de selskapene de eier gå inn på et forskningsfond istedenfor statsbudsjettet.
Det bare flytter problemet til hvordan disse midlene skal erstattes i statsbudsjettet.
Aslak Tveito (FFI) og
Kristin Vinje (Nokut) foreslår i Khrono at staten oppretter et fond i form av et
aksjeselskap som overtar 5 prosent av statens eierandeler i norske selskaper på
Oslo Børs. Statens eierskap på Oslo Børs er om lag 900 milliarder kroner, så
med en årlig avkastning på 4 prosent, kan selskapet støtte norsk forskning med
1,8 milliarder kr per år.
Igjen er ikke disse
pengene ubrukte, og de blir tatt fra andre gode formål.
Christen Krogh og Tanja
Storsul (Oslomet) foreslår at næringslivet skal bidra med støtte til
forskning innen sin sektor ved å betale inn til et forskningsfond. Det er
vanskelig å se noen oppside for bedrifter som er vant til å betale for nøyaktig
den forskningen de trenger og kan bestemme over selv.
Forfatter Erik
Eriksen beskriver i en kritisk artikkel i Khrono hvor vanskelig det er å etablere et
forskningsfond. Hans løsning er å
innføre en forskningsskatt på 2 prosent av bedriftens omsetning minus
varekostnad. Jeg ser ikke det som realistisk i dagens politiske landskap.
Ida Svege og Espen
Solberg ved NIFU har på oppdrag av NHO utarbeidet et arbeidsnotat (2025:3) som beskriver ulike modeller for et
forskningsfond. Notatet er interessant, men det går ikke i dybden på hva som er
politisk og økonomisk realiserbart; se også artikkel i Khrono.
Det er viktig at om
vi klarer å etablere en halvstatlig forskningsstiftelse i Norge, så må den være
fristilt fra staten, og ikke underlegges politisk styring. Søknadsprosedyrene
må være enkle, og ikke kopiere Forskningsrådets prosedyrer.
I kortform er problemet
at næringslivet vil ikke investere i et forskningsfond, og ingen statlige
midler er gratis, samt at enhver kreativ løsning vil bli møtt med et nei fra
Finansdepartementet. Men vi er i en
prekær situasjon slik jeg skrev om i UA tidligere i år, og økt støtte til forskning
er helt nødvendig. Dette kan bare løses
ved et bredt politisk forlik som står seg med ulike regjeringer. Enigheten
begrenser seg så langt til ikke å si noe om forslaget.
En innvending mot
filantropi er at den gir stor makt til organer som ikke er underlagt
demokratisk kontroll. Et eksempel på dette er the Simons Foundation i USA, som er basert på arven fra den
glimrende matematikeren Jim Simons som var en unik finansmann og mesen. Den stiftelsens
støtte til matematikk i USA overstiger støtten som the National Science
Foundation gir! I Norge er ikke dette et
problem – selv om Thon-stiftelsen gir 50 millioner kroner til muskel- og
skjelettsykdommer pr år, forrykker ikke det norsk medisinsk forskning.
Filantropi gir makt,
men mangel på filantropi gir avmakt.
PS. Om du synes
teksten var lang, sier Copilots korte sammendrag det meste:
Arbeiderpartiet
ønsker et forskningsfond for næringslivet, inspirert av lignende fond i Sverige
og Danmark, men mangler støtte fra andre partier og en konkret plan.
Finansiering er en utfordring, siden norske bedrifter investerer lite i
forskning og statlige midler er begrenset. Tidligere forsøk har mislyktes, og
forslag som forskningsskatt eller oljefondet møter motstand. Uten bred politisk
enighet og en struktur fristilt fra staten, blir realiseringen vanskelig.