Universitetsavisa vinner av Fagpressens journalistpris 2024

- Denne saken handlet i bunn og grunn om akademisk ytringsfrihet, sa juryens leder Trine Skei Grande da hun overrakte Fagpressens journalistpris til UAs redaktør Tore Oksholen.

Redaktør Tore Oksholen i Universitetsavisa vinner Fagpressens journalistpris. Han sier dette viser at en liten redaksjon kan nå opp i en situasjon hvor norske redaktørstyrte medier holder høyere kvalitet enn noensinne.

«Alle fagblader vet at det koster en del å drive kritisk og undersøkende journalistikk mot egen bransje. Å gjøre det mot egen eier er en ekstra stor utfordring. Men noen ganger blir det sånn. Denne saken var prinsipiell. Den handlet i bunn og grunn om akademisk ytringsfrihet,» skriver juryen i sin begrunnelse.

Juryen består av

• Juryleder Trine Skei Grande, adm. direktør i Den norske forleggerforening
  • Tarjei Leer-Salvesen, journalist (frilans)
  • Håkon Mosvold Larsen, vaktsjef/fotograf NTB
  • Lars Kristiansen, redaktør NRK
  • Nina Thorvaldsen, mediebyrået Mediebyrået Mediabrands
  • Nina Kristiansen, journalist forskning.no

I begrunnelsen, som juryleder Trine Skei Grande framførte ved tildelingen, heter det videre:

«To forskere ved NTNU fremmet faglig kritikk mot en rapport NHO hadde bestilt om kjernekraft. De fikk oppsiktsvekkende og offentlig kritikk av sin rektor Anne Borg. Intelligent bruk av innsyn i SMS-kommunikasjon ble et avgjørende grep. I tillegg har redaksjonen hatt høy bevissthet om egen arbeidsprosess. Da rektor plutselig ombestemte seg og gikk tilbake på reprimanden til forskerne, skjedde det i forbindelse med en sitatsjekk til Universitetsavisa. Redaksjonen får med snuoperasjonen i sin journalistikk. Hun viste blant annet til SMS-innsynet. Få dager etter ble det kalt inn til styremøte, og der trakk rektor seg fra stillingen.

Universitetsavisa og redaktør Tore Oksholen er vinneren av Fagpressens journalistpris.»

- De små kan nå opp

- Dette kjennes veldig bra. Det viser at en liten redaksjon kan nå opp i en situasjon hvor norske redaktørstyrte medier holder høyere kvalitet enn noensinne. Prisen er framfor alt et klapp på skulderen og en inspirasjon til redaksjonen som kollektiv, sier UAs redaktør i en kommentar.

UA fikk også hederlig omtale da den trønderske journalistprisen ble delt ut i januar. Som begrunnelse skrev juryen blant annet: «Det er godt gjort å grave frem høsten store skandale som førte til at NTNUs rektor valgte å trekke seg. Men det er også svært imponerende at Universitetsavisa med sin lille redaksjon og små ressurser holdt fast på eierskapet i saken også etter den for lengst var blitt en del av det nasjonale nyhetsbildet. Universitetsavisa har vist evne og vilje til solid journalistisk gravearbeid, teft og vilje til å holde seg blant de store da det gjaldt som mest. Det fortjener honnør.»

Vinnerne av Fagpresseprisene 2024:

• Årets forsidepris gikk til Sykepleien, ved illustratør Flu Hartberg
  • Markedsprisen gikk til Hageguiden, ved redaktør Bjørnhild Fjeld
  • Beste foto ble tatt av Nora Savosnick for Panorama Nyheter
  • Innertieren gikk til Fagbladet, ved Rønnaug Jarlsbo og Vigdis Alver
  • Årets fagpresseredaktør er Nina Schmidt i Advokatbladet
  • Årets utgiver er direktør Bård Vegar Solhjell, Norad, for Panorama Nyheter
  • Utviklingsprisen gikk til Magma, tidsskrift for siviløkonomer
  • Fagpressens journalistpris gikk til redaksjonen i Universitetsavisa, ved redaktør Tore Oksholen
  • Graveprisen gikk til Panorama Nyheter, ved Tor Aksel Bolle og Tarjei Leer-Salvesen