Anonym ytring om IHS-konflikten:

- IHS greier seg fint uten Fate of Nations

«De ansatte på Fate of Nations har oppført seg på en måte som gjør at vi andre har mistet respekten og tiltroen til dem ...» skriver en professor ved Institutt for historiske studier i sitt innspill til forslaget til reorganisering av IHS.

Faggruppen Fate of Nations må bort, ikke bare fra Institutt for historiske studier, men fra campus Dragvoll, mener en professor ved instituttet.

For en tid tilbake kunngjorde NTNU-ledelsen at de kom til å innstille på at faggruppen Fate of Nations samt noen til bør flyttes ut av IHS, som tiltak for å få bukt med konflikten ved instituttet. I forslaget, som legges fram for NTNU-styret i kommende møte den 31. oktober, ble det opprinnelig innstilt på at gruppen skulle organiseres som et eget senter, organisatorisk lagt inn under HF-dekanen. Fysisk skulle de plasseres i bygg 1 på Dragvoll.

Det er dette forslaget ansatte ved instituttet ble bedt om å mene noe om, i form av en uformell innspillsrunde.

Torsdag ble en revidert versjon av innstillingen til NTNU-styret lagt fram. Her får styret, i tillegg til det opprinnelige forslaget, lagt fram et alternativ hvor faggruppen organiseres som eget institutt.

LES OGSÅ: Varsel om ordensstraff frafalt

- De har forsuret arbeidsmiljøet i mange år

UA ba om innsyn i innspillet som er referert i denne saken, og fikk innsyn i teksten som helhet. Vi har vært i kontakt med vedkommende IHS-professor, som gir sin tillatelse til publisering av teksten, under forutsetning av anonymitet (se faktaboks).

«Dette er et meget dårlig forslag som ikke vil få slutt på konfliktene ved IHS,» skriver professoren innledningsvis og fortsetter:

«Problemene skyldes en liten gruppe i miljøet i og omkring faggruppen Faith of Nations (FoN). Dette er en gruppe som har forsuret arbeidsmiljøet ved IHS i mange år, som, mangler fullstendig forståelse og empati med andre ansatte ved instituttet og som har tydd til svært ufine og dels ulovlige midler for å fremme sine interesser, med fullstendig mangel på forståelse for eller interesse av hvordan dette påvirker andre medarbeidere ved IHS.»

LES OGSÅ: - Ledelsen skaper feil bilde av konflikten
LES OGSÅ: Ble media misbrukt i IHS-debatten?

IHS-professoren uttrykker misnøye med måten hen mener universitetsmedier har latt seg anvende som talerør for denne grupperingen.

«De bruker også media konsekvent som vi har sett i de siste (og gjennomførte tidligere) oppslag i UA og Khrono. Jeg er for at FoN med tilliggende herligheter flyttes, men de må ut av Dragvoll. Ellers så blir det som den «tvangsforflyttede» NN (UAs anonymisering, red.anm.) som trasker rundt på IHS flere ganger i uken. FoN i bygg 1 vil selvfølgelig fortsette trafikken. Mao blir vi ikke kvitt dem.»

Dermed har det oppgsått et grunnleggende tillitsbrudd, ifølge professoren.

«Poenget er selvfølgelig at ansatte på FoN har oppført seg på en slik måte at vi andre har mistet respekten og tiltroen til dem og ikke vil ha noe med dem å gjøre. Derfor flytting bort fra Dragvoll.»

- Alle forbindelser må brytes

«Dernest legges det fortsatt opp til at FoN skal kunne samarbeide med IHS om undervisning og veiledning. Dette vil selvfølgelig bidra til uendelige konflikter. Når en ser deres modus operandi, vil de krangle på alt, prøve å presse gjennom sine agendaer koste va det koste vil, og løpe til klakørenes i pressen om de ikke får det som de vil. Derfor må alle bånd mellom IHS og FoN skjæres over, ellers blir det aldri slutt på urolighetene. Altså må alle forbindelser mellom Dragvoll både undervisningsmessig og fysisk må brytes.»

IHS-professoren, som selv underviser innen moderne historie, avfeier bekyrmingsmeldingene om at dette fagfeltet vil bli skadelidende dersom denne faggruppen skilles ut fra instituttet.

«Jeg har sett i presseoppslag i det siste at enkelte ved FoN uttrykker bekymring om hvordan det skal gå med moderne historie hvis FoN skilles ut. Da sier jeg som spesialist i moderne historie: Det vil gå aldeles utmerket. Vi trenger dem ikke. Studiet av råvarer er i beste fall en veldig marginal del av historiefaget, som aldri vil kunne fylle en sentral del av undervisningen. De av oss som blir, vil gi undervisning, veiledning og forskning av høy kvalitet,» skriver IHS-professoren avslutningsvis i sitt innspill.

LES OGSÅ: - Flytt de ansvarlige
LES OGSÅ: - Rektors løsning gjør vondt verre