Reagerer på oppsplitting av IHS:

- Rektors løsning gjør vondt verre

- En organisatorisk oppsplitting vil gjøre det faglige samarbeidet enda vanskeligere enn det allerede er, frykter professor emerita ved IHS, Ida Bull.

Ida Bull er professor emerita ved Institutt for historiske studier. Hun frykter for instituttets faglige framtid og renommé dersom ledelsens forslag til oppsplitting av fagmiljø blir vedtatt.

Det siste året har professor Ida Bull ved Institutt for historiske studier hatt status som emerita. I den tiden har hun fulgt utviklingen ved sin gamle arbeidsplass fra sidelinja. Fram til nå har hun ikke følt behov for å ytre seg offentlig i sakens anledning, men nå har dette endret seg.

LES OGSÅ: Ledelsen vil flytte forskergruppe

LES OGSÅ: - Flytt dem med objektivt større ansvar

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Det er NTNU-ledelsens foreløpige forslag til reorganisering av instituttet som har fått varselklokkene hennes til å kime. Rektor legger fram et forslag overfor NTNU-styret den 31. oktober hvor hun innstiller på å flytte fagmiljøet Fate of Nations ut av IHS og plassere det i et eget senter.

Man behøver å se helheten

Dette synes professor emerita Bull er en svært dårlig ide. Her forklarer hun hvorfor.

- Ledelsen foreslår i realiteten å flytte det meste av feltet moderne historie ut av instituttet. I historiefaget er det viktig å se de lange linjene og de samfunnsmessige sammenhengene. Den enkelte historieforsker vil tendere mot å spesialisere seg innen en gitt epoke, innen gitte aspekter som økonomi, politikk, kulturminne og mer til. Men man har også behov for å se helheten. Dette er ikke minst viktig for studentene, poengterer Bull.

Det kommer til å bli merkbart vanskeligere å trekke disse lange linjene når viktige deler av historiefaget fra og med en gitt tid blir flyttet fra historieinstituttet og plassert annetsteds, frykter hun.

Forskning blir skadelidende

- Dermed vil forskningen bli skadelidende, og undervisningen bli dårligere. Jeg kan virkelig ikke forstå at NTNU-ledelsen mener dette er en faglig forsvarlig måte å løse problemene på, sier professor emerita Bull.

- Hvordan mener du undervisningen vil bli påvirket?

- En organisatorisk oppsplitting vil gjøre det faglige samarbeidet enda vanskeligere enn det allerede er. Historieprogrammet må kunne gi studentene et helhetlig tilbud, som formidler de lange linjene i historien og sammenhengen mellom ulike sider av samfunnet, sier Bull. Det vil bli vanskeligere å få til gode studieemner som tar hensyn til dette.

Studenter må vandre imellom

Hun peker på at det eksempelvis blir vanskelig for studenter som ønsker å forfølge en problemstilling over tidsepoker som gjør at man må flytte fra institutt til senter, eller fra senter til institutt. Man vil måtte gå fram og tilbake mellom ulike organisatoriske enheter, befolket med kolleger som ikke vil ha noe med hverandre å gjøre.

- Det heter at ansvaret for «studieprogram på tvers» skal legges til fakultetsnivå. Det virker ikke betryggende at fakultetet skal fungere som en slags formidler mellom to miljøer som skal undervise på det samme programmet, og som også må kunne undervise på samme studieemner.

Frykter for fagets rykte

Den nylig avgåtte professoren frykter for historiefagets renommé ved NTNU.

- Det snakkes jo om dette i andre deler av landet, folk spør hva i all verden det er som foregår i Trondheim. Med den løsningen ledelsen her har valgt vil ryktet gå fra vondt til verre, spår professor emerita Ida Bull.

LES OGSÅ: Skaper feil bilde av konflikten

LES OGSÅ: - Dypt urettferdig

Universitetsvisa har vært i kontakt med konstituert rektor Anne Borg og organisasjonsdirektør Ida Munkeby ved gjentatte anledninger og bedt om kommentar på kritkk som har kommet fra blant annet Hans Otto Frøland og Maria Fritsche. Begge har avstått fra intervju om IHS-konflikten fram til saken behandles i NTNU-styret den 31. oktober. I stedet kommenterer Munkeby kritikken i en egen ytring.