80 prosent av undervisningen blir fysisk neste semester

NTNU håper på «nesten normale» undervisningsforhold til høsten.

Publisert

I en epost sendt ut til alle studenter opplyses det torsdag at NTNU satser på kunne gå tilbake til «nesten normale forhold» på campus fra høsten av. Forutsatt at smittesituasjonen ikke forverres, vil 80 prosent av undervisningen vil foregå fysisk neste semester. De siste 20 prosentene vil fremdeles foregå digitalt i emner hvor smittevernregler fremdeles setter en stopper for å kunne utnytte kapasiteten i auditorier maksimalt.

Eksamen vil også bli en blanding av fysiske skoleeksamener og hjemmeeksamener, uten at eposten spesifiserer andelen av hver. Under torsdagens styremøte, fikk rektor Anne Borg forlenget fullmakt til å flytte på og utvide eksamensperioden. Om en utvidelse av eksamensperioden skulle skje, kan det bety eksamen i januar for noen studenter.

Fremdeles innsjekk

Innsjekk med QR-kode vil fremdeles gjelde også neste semester, ettersom mange studenter trolig ikke vil være fullvaksinerte ved studiestart. Som UA har skrevet tidligere, planlegges det for at de fleste studenter skal få sin første vaksinedose der de er folkeregistrert, mens andre dose trolig vil bli gitt i studiebyen.

Dørene vil derimot åpne, slik at nøkkelkort ikke lenger vil være nødvendig for å få tilgang til campus.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.