Ytring:

Park = bycampus for alle!

Til Bygningsrådet 29.9., Trondheims øvrige politikere, kommunedirektør og til NTNU/Statsbygg - Fra Folkeaksjonen Bevar Høyskoleparken:

Aksjonsgruppa «Bevar Høyskoleparken» i punktdemonstrasjon for Høyskoleparken en oktoberdag 2017. Kampen pågår fortsatt.

Høyskoleparken er for mennesker! Parken er pusterommet mellom bygningene, der folk og natur gir liv til byen. Park = byliv!

LES OGSÅ: Campussak til Bygningsrådet

Folket eier byen, og folk vil ha mer park, flere byparker for barn og familier! Park = bycampus for folket!

Høyskoleparken kobler hele bycampus sammen rundt ett stort byrom – bygg er barrierer! Park = partnerskap!

Parken er alltid åpen og inkluderende, mens bygninger og innglassede gangbruer er lukket for folk i bydelen 2/3 av døgnet. Gangbro gjennom parken blir for de svært få, gjerne med kontor i nye bygg. En majoritet, også studenter vil bruke gangveier i parken. Park = likeverd!

Parken er et åpent laboratorium - ‘levende LAB’ for studenter på NTNU og for barnehage- og skolebarn hver dag, og en oase for Innovasjonsdistriktet Elgeseter! Park = smart og bærekraftig innovasjonsklima!

Høyskoleparken øker i verdi for hver dag som går - for hver ny innbygger, for hver ny student, og for hvert ekorn, flaggermus eller insekt som mister sitt habitat annet sted i byen! Park = verdi!

Planprogram for NTNU campus er fastsatt i april 2019. Etter det har regjeringen vedtatt FNs 17 bærekraftsmål som grunnlag for kommunens samfunns- og arealplanlegging og Trondheim kommune har blitt FN bærekraftsenter som forplikter til å gå i bærekraftig retning. I Framtidsbilder Trondheim sentrum 2050 ber innbyggerne om flere parker og bedre bomiljø i sentrum for barnefamilier og alle. Ny kunnskap sier ‘stille områder’ som Høyskoleparken betyr mye for folkehelse, og at naturmangfoldet er alvorlig truet. Park = bærekraft og mangfold!

NTNU og Statsbygg har kommet lenger i planleggingen og regjeringen har sikret NTNU investeringskroner til campus. Igangsatte reguleringsplaner viser mulighet for å bygge mer enn 344 000 kvm i nye campusbygg. Er samfunnsnytten stor nok, og er det smart å bygge 11 000 av disse kvm i park, når mulighetsrommet utenfor park er fire ganger større enn de 92 000 som er NTNU sitt behov? Park = samfunnsnytte og smart samfunnsmål!

Bruk anledningen i Bygningsrådet tirsdag 29.9. til å si: Bevar HELE Høyskoleparken – Et smart og innovativt bycampus bygges RUNDT Høyskoleparken. Høyskoleparken = NTNU, Innovasjonsdistrikt Elgeseter og hele Trondheim sitt pulserende hjerte!

Ytringen ble først publisert i Adresseavisen.