NTNU vil foreta innsyn i Øyvind Eikrems epost

NTNU skal ha varslet Øyvind Eikrem om at man kommer til å foreta innsyn i hans epost samt annet elektronisk materiale.

Øyvind Eikrem og Marit Reitan i intens diskusjon i minuttene etter oppvaskmøtet på ISA for et år siden. Nå varsler Reitan at Eikrem risikerer å miste jobben.

Eikrem havnet i nyhetsbildet høsten 2018 da Universitetsavisa skrev at han var kalt inn på teppet til lederen for instituttet hvor han er ansatt, etter at Eikrem hadde uttalt seg til nettstedet Resett i forbindelse med drapet på to afghanske ungdommer.

I februar i år fortalte Filter Nyheter at Øyvind Eikrem har anvendt en hemmelig Facebook-konto til å dele og videreformidle innvandrerfiendtlig innhold. Selv avviste Eikrem dette som «tull og tøys».

LES OGSÅ: NTNU gransker anonmym Fb-bruker

Delt innvandrerfiendtlig innhold

Ifølge Filter Nyheter har Eikrem over lengre tid hatt en skjult rolle på nettet i debatten om tema som har ytret seg om i kraft av å være fagperson. Eikrem skal ha etablert og anvendt en Facebook-profil i tillegg til sin offisielle fb-profil. På denne skjulte profilen skal han ha «delt og videreformidlet et langt mer radikalt og innvandrerfiendtlig innhold, med en helt annen språkbruk, enn det han gjør under sitt eget navn», skriver Filter.

Noen dager etter at dette ble kjent bekreftet organisasjonsdirektør Ida Munkeby at Eikrem ville bli kalt inn til samtale.

Fredag før pinsen sendte NTNU ved dekan Marit Reitan et varsel til Eikrem hvor hun skriver at NTNU som arbeidsgiver vil foreta innsyn i eposten hans og annet elektronisk materiale, ifølge Khrono. Avisa oppgir ikke hvordan de har fått tilgang til korrespondansen mellom Reitan og Eikrem.

Grunnlag for oppsigelse

«Dersom det skulle vise seg at du har brutt IKT-reglementet og står bak de anonyme Facebook-profilene, på tross av at du har benektet dette, vil forholdet kunne gi grunnlag for oppsigelse eller avskjed», skriver dekan Reitan.

Universitetet vil kreve beslag i Eikrems PC, men skal også kontrollere sikkerhetskopier av materiale som kan ha blitt slettet fra PC-en. Formålet er å finne ut om Eikrem har spredd hatefulle ytringer gjennom en anonym Facebook-konto.

Ifølge varselet som er referert i Khrono, advares Eikrem om at bruk av NTNUs utstyr til å publisere fremmedfiendtlige ytringer kan føre til avskjedigelse.

«Dersom det skulle vise seg at du har brutt IKT-reglementet og står bak de anonyme Facebook-profilene, på tross av at du har benektet dette, vil forholdet kunne gi grunnlag for oppsigelse eller avskjed», skriver dekanen.

Et knippe av UAs saker om Øyvind Eikrem og Resett-debatten:

LES OGSÅ: Kalt inn på instituttlederens kontor etter intervju med Resett

LES OGSÅ: Dekanen: - Eikrem er innenfor

LES OGSÅ: Berg sendte epost og ba om reaksjon mot Eikrem

LES OGSÅ: - Mennesker dreper, ikke kulturen deres

LES OGSÅ: Oppvaskmøte bak lukkede dører

LES OGSÅ: Forsmo etterlyser støtte fra Bovim

LES OGSÅ: Rektor: Her tråkket vi feil

LES OGSÅ: FrP-representant stilte spørsmål i Stortinget om Eikrem

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.