- Kveldsundervisning må være frivillig

NTL frykter at koronasituasjonen vil føre til mer kveldsundervisning. - Det blir i så fall bare i spesialtilfeller, svarer prorektor.

NTL-tillitsvalgt Ronny Kjelsberg er bekymret for at det vil bli gjennomført kveldsundervisning på tross av ønsker til høsten.
Publisert

- Det som er viktig for oss er hvordan dette løses. I en ekstraordinær situasjon må en kanskje akseptere litt mer kveldsundervisning enn normalt, men det bør være på et minimum, sier Ronny Kjelsberg, tillitsvalgt for Norsk tjenestemannslag(NTL) ved NTNU.

Det foregår for tiden en større prosess for å få planlagt høstens undervisning. Et av problemene er at de gjeldende smittevernreglene i praksis halverer arealet NTNU har tilgjengelig.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Angår studenter og ansatte

Fagforeningen frykter nå at NTNU, i et forsøk på å veie opp for dette, planlegger med ekstra mye kveldsundervisning.

- Det er ikke gitt at kveldsundervisning er bedre enn nettundervisning, så da mener vi det er viktig at en ikke legger opp en timeplan med masse kveldsundervisning uten å høre med emneansvarlige om det passer. Det er jo ikke noe en uten videre kan pålegge de ansatte heller, fortsetter Kjelsberg og legger til at dette er et tema hvor ansatte og studenter har sammenfallende interesser.

- Enten det er forsørgeransvar eller en jobb på siden av studiene, så er det mange som er i en livssituasjon hvor kveldsundervisning passer dårlig.

Frivillig for hvem?

Kjelsberg påpeker også at det ikke bare er emneansvarlige og studenter som ender med ukurante arbeidstider dersom det blir med kveldsundervisning.

- Hvis omfanget blir større dras det også inn mer og mer støttepersonell. Plutselig blir for eksempel renholderne berørt. Og da blir spørsmålet hvorvidt kveldsundervisningen er frivillig for alle som berøres.

Kjelsberg understreker at NTL ikke er mot åpningen av campus - tvert imot mener de det er viktig at det åpnes opp - men at de mener det ikke kan gjøres til enhver pris.

- Og om en først gjør noe ekstraordinært nå må det faktisk være ekstraordinært, og ikke noe som brukes til å skape en ny normal, sier han.

Kjeldstad: Ingen planer om mer kveld

Som Universitetsavisa tidligere har omtalt er kveldsundervisning utbredt ved NTNU, men prorektor for utdanning, Berit Kjeldstad, opplyser at det bare unntaksvis vil være kveldsundervisning til høsten.

- Vi planlegger undervisning frem til klokken 18, men forsøker å legge mest mulig før klokken 16, skriver hun i en e-post.

- Utover klokken 18 blir det kun undervisning i spesialtilfeller, men det har vi ikke helt innsikt i nå.

Hun sier at forslag til timeplan vil bli sendt ut til alle fagmiljø for tilbakemeldinger.

- Vi forholder oss til innspill fra fagmiljøene og ser hvordan man kan finne gode løsninger som tar hensyn til studenter og faglærere, sier Kjeldstad.

Endelig timeplan skal etter planen være klar tidlig i august.