Karrieredagene NTNU

Mener Karrieredagene tjener seg rik på NTNU-navnet

- Bedrifter kommer til Karrieredagene NTNU i tro om at dette er en messe for alle NTNU-studenter, sier tidligere linjeforeningsledere. De mener det ikke kommer tydelig fram at det er Indøk-studentene som står bak.

John Christian Bull Osmundsen opplevde da han var bedriftskontakt at bedriftene trodde Karrieredagene var for hele NTNU.
Publisert Sist oppdatert

Da Marie Bakke var leder av Kjemidagene i 2024 opplevde hun at mange bedrifter ikke kom på karrieredagene deres fordi de prioriterte Karrieredagene NTNU.

Bakke mener pengene kunne blitt mer jevnt fordelt om bedriftene prioriterte karrieredagene til linjeforeningen som er mer spesifikt på deres arbeidsområde

Det samme har John Christian Bull Osmundsen opplevd. Han er tidligere leder for Timini, linjeforeningen for nanoteknologi.

Karrieredagene NTNU arrangeres av linjeforeningen til Industriell økonomi og teknologiledelse, Janus. 

- Bedriftene tror de skal komme til karrieredagene og møte NTNU-studenter, så møter de egentlig kun studenter fra industriell økonomi, sier Osmundsen oppgitt.

Bakke og Osmundsen mener at Karrieredagene NTNU promoterer seg på en måte som gjør det vanskelig for bedrifter å nå ut til riktige studenter.

Karrieredagen NTNU svarer på sin side at dagen er åpent for alle studenter, og at de har fått positive tilbakemeldinger fra bedriftene som deltar.

Er ikke tydelig nok

Det Osmundsen peker på er at Karrieredagene NTNU på sin nettside lister opp ulike studenter som bedriftene kan nå frem til om de dukker opp på karrieredagene.

- Her ramser de opp nær sagt alle studenter ved NTNU, sier han.

Bakke har forståelse for at bedriftene misforstår, og stemmer i at nettsiden ikke gjør det tydelig nok hvem Karrieredagene NTNU er for.

- Du skal lete en del før man finner ut hvem sin karrieredag det faktisk er, sier Bakke.

Osmundsen mener at fremgangsmåten blir å regne som falsk promotering.

- De selger inn et produkt til en bedrift på et premiss som ikke nødvendigvis stemmer, stadfester han.

Linkedin-innlegg provoserer

Den 6. september la NTNU ut et innlegg på Linkedin om en tidligere student som har kommet tilbake for å representere sin bedrift på karrieredagene. Også dette provoserer Osmundsen.

- Dette gir jo nok en gang et inntrykk av at karrieredagene er for alle NTNU-studentene og at arrangementet i hvert fall delvis er arrangert av NTNU, det er det ikke, sier han.

Brekke mener at denne utydeligheten er noe som gagner linjeforeningen Janus, Karrieredagene NTNU og Bindeleddet NTNU. Også Bindeleddet NTNU er av og for studentene ved Industriell økonomi og teknologiledelse.

- De drar utvilsomt nytte av at bedriftene tror det er for hele NTNU, de er bevisst på hva de driver med og hvilket fortrinn de velger å bruke, sier Bakke.

Innlegget Osmundsen mener gir inntrykk av at karrieredagene er for alle NTNU-studentene

Tjener mye penger på karrieredagene

Osmundsen er tydelig på at dette er både en linjeforening og en karrieredag som tjener veldig mye penger.

- Så det at de da selger det inn som hele NTNUs karrieredag gjør at du ikke utjevner forskjellene innad hverken på Gløshaugen eller NTNU som helhet, sier Osmundsen.

Prorektor for utdanning Geir Egil Dahle Øien sier seg enig i at posten NTNU publiserte er misvisende.

- I Linkedin-posten det refereres til har det kanskje gått litt fort i svingene. NTNU har ikke noe arrangementsansvar for Karrieredagene. Arrangementet er derimot helt og holdent studentdrevet. 

Videre sier Øien at det selvsagt ikke er fritt fram å bruke NTNUs navn og logo i promotering.

- Men vi kan kanskje anta at dette er en glipp gjort i beste mening.

NTNU må stille sterkere krav

Osmundsen mener problemet har en enkel løsning.

- En veldig kvikk fiks hadde vært om NTNU stiller sterkere krav til bruk av NTNU i navnet, for eksempel at foreninger som bruker NTNU i navnet skal være et tilbud hvor alle kan søke seg inn og delta, uavhengig av studium.

Brekke forklarer at de har tenkt på å omdøpe Kjemidagene til Kjemidagene NTNU, men at de ikke ønsker å skape mer forvirring.

- Bare det å kvitte seg med NTNU-navnet på både Bindeleddet og Karrieredagene hadde gjort en stor forskjell, sier Osmundsen.

Kjenner seg ikke igjen i kritikken

Ingrid Furnes Havre er Markedsføringsleder i Bindeleddet og Leder i karrieredagene NTNU 2025. Hun svarer følgende på kritikken om at karrieredagene kun er en karrieredag for studentene på Industriell økonomi:

- Karrieredagene NTNU er en messe for alle studenter ved NTNU. Messeteltet er lokalisert sentralt på Gløshaugen, og er åpent for alle studenter. Andre arrangementer vi har i løpet av uken, har også åpen påmelding for alle studenter ved NTNU. Vi har et samarbeid med både NTNU Drift og NTNU Eiendom om planlegging og gjennomføring av arrangementet. 

Videre forteller hun at de ikke opplever at bedriftene føler de ikke møter de studentene de ønsker.

- Bedriftene som deltar på Karrieredagene NTNU er veldig fornøyd med mangfoldet av ulike linjer som er representert, og vi er glade for at så mange forskjellige studenter deltar, sier Furnes Havre.