Hvordan hindre frafall?

24 april skrev prorektor for utdanning ved NTNU, Berit Kjeldstad, i sin blogg om oppløftende søkertall til NTNU fra Samordna opptak. Utfordringen hun ga oss var: hvordan holde på disse studentene?

Publisert Sist oppdatert

De ulike grunnene til frafall fra NTNU er mange og sammensatte. Søkere er gjerne i en alder hvor man er litt rotløs og ikke helt har bestemt hvilke vei man vil med livet. Disse studentene er det lite vi kan gjøre noe med. Det som derimot er mer alvorlig er studenter som velger å avslutte studiene ved NTNU på grunn av faglige og/eller sosiale grunner. Studenttinget vil komme med tre forslag til forbedringer for å hindre frafall.



Integrere utdanning inn i forskning og innovasjon

Den tradisjonelle tavleundervisningen må bli en mindre del av den daglige undervisningen. Det finnes mange nye måter å drive undervisning på og NTNU har et stort potensial for å videreutvikle undervisningsmetodene. NTNU har tre overordnede fokusområder: forskning, innovasjon og utdanning. I dag er disse tre områdene i for stor grad skilt fra hverandre. Skillet bør primært være analytisk av karakter, og flettet sammen i større grad i praksis. En student er for lite involvert i forskningen som gjøres ved universitetet. Tilgangen en student får på den vitenskapelige ansattes forskning er stort sett begrenset til hva foreleser har tid til å snakke om i forelesningssalen. NTNU bør satse mer på FoU ved at studenten kan delta i forskningsprosjekter gjennom studentaktiv forskning. Dette vil bidra til bedre forståelse av faget for studenten, hjelpe til med nye synspunkter for forskeren samt virke positivt på rekruttering til forskerutdanningen.

TTO

NTNU bør også synliggjøre det spennende arbeidet som gjøres rundt teknologiutvikling og innovasjon. NTNU TTO er inne i mange spennende prosjekter som for de fleste studenter er ukjent. Innovasjonssenter Gløshaugen er et godt initiativ, men kan samtidig synliggjøres og gjøres tilgjengelig for flere studenter som går med en liten gründer i magen. Selv har jeg studert på Dragvoll i to og et halvt år, og hørte ikke om Innovasjonssenter Gløshaugen før jeg startet vervet mitt i Studenttinget. Innovasjon bør integreres inn i studieprogram for at gode nye ideer kan oppstå i skjæringsfeltet mellom innovasjon, forskning og undervisning. Som et breddeuniversitet har NTNU et ubrukt potensial for å integrere alle fokusområder på alle faglige tilbud ved universitetet. Dette kan utgjøre både en god arena for rekruttering, men også en arena hvor studenter kan få brukt sine ideer og få utfordret dem til å få satt gode ideer ut i live.



Styrking av veiledningstjenestene

Ved NTNU i dag finnes det to typer veiledningstjenester. Det ene er det faglige tilbudet man får gjennom fakultetet sitt på hvordan man skal tilpasse studieopplegget etter rammene som er satt av fakultetet. Det andre er ForVei som gir en mer helhetlig veiledning av hvor studenten selv vil. ForVei fokuserer på mestring og motivasjon i tillegg til den faglige rådgivningen. I dag finansieres ForVei av det fakultetet som har mulighet og lyst til å ha et slikt tilbud for studentene. Fakultetene finansierer også det studiespesifikke rådgivningstilbudet. For at studentene skal sikres et helhetlig og godt veiledningstilbud bør ForVei finansieres sentralt og være et tilbud for alle førsteårsstudenter ved NTNU, som i et ledd i å få inn gode studievaner tidlig i løpet for å gi mestringsfølelse for studenten. Når ForVei er sentralfinansiert kan fakultetene konsentrere seg om det lokale veiledningstilbudet som gir strategiske råd på eksempelvis emnesammensetning i med tanke på karrieren etter universitetet.



Linjeforeningenes arbeid er viktig

Mange forbinder dessverre linjeforeningene ved NTNU kun med fest og fyll. Dette synet må for det første nyanseres. Linjeforeningene ved NTNU tilfører faglig påfyll for studentene som ikke nødvendigvis blir dekket av pensumbøker og forelesninger. Linjeforeningene tilfører også noe som er helt essensielt for å holde på studentene, som Kjeldstad selv poengterer som en nødvendighet: tilhørighet. I dag er det mange studenter ved mange studieprogram som ikke føler noe tilhørighet til studieprogrammet sitt. Dette er det vanskelig å gjøre noe med i forelesnings- og lesesalene. Dette skapes gjennom tradisjoner og samhold på tvers av kullene på sosiale og faglige arrangementer. NTNU er her nødt til å legge til rette for fungerende linjeforeninger med oppstartsstøtte og tilgjengeliggjøring av kontorarealer for å få systematisert linjeforeningsarbeidet. Det er ikke mye ressurser som skal til for studentene er ikke kravstore og er derfor en billig investering for NTNU. Linjeforeningene skaper en sosial arena som er helt essensiell for å holde på mange av studentene.

Tolker ulikt

Det er ikke et enkelt spørsmål Kjeldstad kommer med. Frafall er et vanskelig tema fordi frafall tolkes forskjellig avhengig av hvilke briller man bruker. Det enkelte institutt vil se på frafall dersom studenten dropper ut av det enkelte studieprogram, fakultetet dersom studenten går til et annet fakultet, sentralnivået tolker frafall dersom studenten skifter institusjon og departementet tolker frafall dithen at studenten avslutter utdanning innen normert tid. Våre tre forslag til forbedringer kan gjøre NTNU til et mer spennende universitet. Et universitet som tar vare på og utvikler studentene i en mer dynamisk hverdag enn det som nå er tilfellet.

Hilsen Sondre Jahr Nygaard, fag- og forskningspolitisk nestleder, Studenttinget