Ytring
Akademia og den samiske elefanten i rommet
Selv om Norge streber etter forsoning med samene, jobber mange akademikere med samiske spørsmål på fritiden – uten lønn, støtte eller anerkjennelse, og under stort press, skriver NTNU-ansatt Thomas Lohne Kintel.
Anette Lindi og Thomas Lohne Kintel driver Samisk Interessegruppe (SIG) ved NTNU.
Foto: NTNU
Dette er en ytring. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens mening.
Det finnes ingen oversikt over hvor mange som jobber med
samiske spørsmål i universitetssektoren utenfor formelle stillingsinstrukser. Men
det jeg vet er at NTNU ikke har noen praksis for at teknisk-administrative
ansatte skal få kunne bruke arbeidstid på mangfold, likestilling, urfolk eller
nasjonale minoritetsspørsmål i avdeling for utdanning, og muligens også på
mange andre fakutlet og institutter. Selv når ansatte representerer NTNU i samiske sammenhenger, skjer det
ofte på fritiden. Dette er jeg vant til, for jeg har selv måttet ta
permisjon uten lønn for å arrangere samisk nasjonaldag, samisk februarmåned og
delta i møter med ansatte og ledelse, inkludert på NTNUs historiske første møtet med
Sametinget 7. April i år.
Har vi råd
til å hindre at viktig arbeid innenfor urfolk og nasjonale minoriteter kan bli
utført av teknisk-administrativt ansatte på våre store universiteter? Har vi
råd til å se ildsjeler miste motivasjon, lønnsutvikling og tillit på grunn av
sitt engasjement? Skal vi lykkes med
regjeringens plan for forsoning, må vi ta vare på alle de som brenner for å
gjøre en forskjell – også på univsersitetene.
Den
tunge forsoningsmaskinen
Forsoningsarbeidet
i Norge er i gang – og på universitetene kan det sammenlignes med å sveive i
gang en tung maskin av tannhjul og oljesmurt metall. Det er et historisk
prosjekt, og det krever innsats fra hele samfunnet. Men vi må ha mer enn gode
intensjoner. Vi trenger engasjement, tid og penger – og ikke minst institusjonell
vilje. Her både kan og bør NTNU ha en aktiv rolle både nasjonalt, lokalt og
ikke minst – i eget hus.
Ikke
viktig nok for strategiene
Ved NTNU
er det samiske fraværende i styringsdokumenter som strategiplanen,
mangfoldsplanen, språkpolitikken og enhetenes og avdelingenes strategiske
personalplaner. For mange oppleves dette som ignoranse, spesielt når det
framstår uklart hvilken rolle NTNU har hatt gjennom fornorskingen av samene de
siste 60-100 år. Men jeg vet det ikke nødvendigvis er et uttrykk for motvilje at det samiske blir usynlig – tvert imot vet vi at det finnes både vilje og
initiativ blant enkelte på NTNU. Vi vet at det er flere enkeltpersoner som har
og har hatt veldig gode bidrag inn mot det samiske, gode langsiktige
forsoningspropsjekter er på gang som involverer det samiske på ulike måter. For
eksempel har NTNU, sammen med SpareBank 1 Nordmøre, bidratt med én million
kroner hver til et bokprosjekt om sør-samisk historie i samarbeid med Saemien
Sijte. I tillegg er det nå under planlegging et utredningsutvalg som
skal vurdere NTNUs forhold til det samiske. Prorektor Monica Rolfsen har tatt
initiativ til dette og forpliktet seg til å følge det opp.
Den samiske
elefanten i rommet
Men til
tross for alt dette, forblir det samiske ofte elefanten i rommet, som et litt
mystisk tema som ingen snakker om men som "henger i veggene" på universitetene.
På NTNUs styremøte 18. juni 2025 ble ny strategi og mangfoldsrapport
behandlet – uten at det samiske ble nevnt. Dette til tross for aktive
initiativer som Samisk Interessegruppe (SIG), forskningsnettverket NTNU SAEPMI
og en hel samisk februarmåned med kurs, konserter og foredrag. Det samiske er
til stede, men blir ofte oversett.
For
spesielt interesserte
For de fleste på NTNU er det samiske noe perifert – knyttet
til enkelte forskningsmiljøer, lærerutdanningen eller SIG-NTNU. Men etter
Stortingets behandling av Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport, og Anne
Borgs unnskyldning, har interessen økt. Vi som sitter i den “frivillige” samiske førstelinjen på NTNU, får
stadig flere spørsmål, både fra interne og eksterne. Den gryende
forsoningsprosessen i samfunnet skaper mye bevegelse, begeistring, og mange får
også lyst til hive seg med på å bygge den nye framtiden.
Men ikke
i arbeidstiden
Men er man
så uheldig å være både administrativt ansatt og engasjert i spørsmål knyttet
til urfolk eller nasjonale minoriteter, må man i tillegg til å kjempe, også
være flink til stå med lua i hånden. Dersom man ber veldig pent og har en god
porsjon tålmodighet, kan det være man får lov av en av lederne oppover i det administrative
hierarkiet, til å delta på et møte som omhandler samene. Argumentasjonen går
omtrent slik: enn så lenge ingen krever bruk av samisk språk og kompetanse i møte
med NTNU, vil det heller ikke være behov for samisk kultur- eller språkkompetanse
på førstelinja eller hos teknisk-administrativt ansatte. Altså både HR og ledelsen kan gjøre unntak,
men med bare bittelitt vrangvilje vil det ikke være plass til noe mangfold,
likestilling, nasjonale minoriteter eller urfolk i Avdeling for utdanning på
NTNU.
Når
urfolk blir et mangfoldstiltak
Det
samiske havner ofte i en gråsone mellom gode intensjoner og manglende
forankring. Et godt eksempel på det er når det samiske blir kategori innenfor mangold
og likestilling på NTNU. Her må utvikling av det samiske konkurrere om
ressurser med andre tiltak. Men samisk kultur, språk og historie er ikke bare
et mangfoldsanliggende – det er også et urfolksspørsmål med egne rettigheter og
behov. Likeverd er ikke det samme som likestilling og NTNU burde hatt en egen
forvaltning av det samiske med egne planer og gode tiltak.
Enig eller uenig?
Send oss din ytring på
Mangfoldssamtalen
Dersom
dette er systemisk – at NTNU er bare et symptom på et større mønster i
samfunnet, er samisk frivilighet et norsk samfunnsproblem. Altså – det er ikke det samiske som er et
samfunnsproblem, for noen ganger kan man lure på om noen tror det – det er det
at man ikke får bruke arbeidstiden sin på et slikt engasjement er problemet.
Det pålegges et rimelig klart moralsk ansvar for at universitetenes tar sitt
ansvar for at det samiske blir ivaratatt, og da må de også finne en måte å gi
rom for å gi teknisk-adminstrativt ansatte mulighet til å jobbe med mangfold,
likestilling og i mitt tilfelle, det samiske.
Jeg
foreslår derfor at alle teknisk-administrative ansatte på NTNU får en årlig
“mangfoldssamtale” der de kan legge fram planer for å bruke arbeidstid på
mangfold og/eller det samiske, og at avdelingen har et budsjett for akkurat
dette.
Mangfoldsvyer
og hodebry
Samene har status som urfolk – en gruppe som har blitt
kolonisert, fratatt landområder og systematisk undertrykt. Dette har konkrete
konsekvenser i Trondheim, Trøndelag og for samiske studenter og ansatte ved
NTNU. Derfor velger jeg å bruke både fritid og inntekt på å gi stemmen min til
og synliggjøre det samiske og skape trygge rom for samisk tilstedeværelse.
Men dagens personalpolitikk gjør det vanskelig å kombinere engasjement
for mangfold, likestilling, eller det samiske med en administrativ stilling.
Det innebærer gratisarbeid, tapt inntekt, lavere lønnsutvikling og slitasje i
relasjonen til ledere. Og det er grenser for hvor mye man kan gjøre i tillegg
til full jobb.
Likevel har jeg valgt å engasjere meg – fordi jeg tror på
endring. Jeg tror vi kan bygge et mer inkluderende NTNU og at dette arbeidet
også vil gagne andre grupper som trenger å bli hørt. Men da må vi begynne med å
gi rom og tid til folk som faktisk kan gjøre jobben – blant de minst 2500
teknisk-administrative ansatte ved NTNU.