Åpner for billigere nattbuss i Trondheim
Fylkestinget behandlet onsdag spørsmålet om nattbusstakst.
Til høsten skal fylkeskommunen legge frem sak om ny prismodell for nattbussen for bystyret.
SOLVEIG MIKKELSEN
Fylkestinget vedtok onsdag at saken om ny prismodell for nattbuss som skal legges frem for bystyret i september og fellesnemda i oktober skal inkludere både et alternativ med og et alternativ uten nattakst, samt belyse konsekvensene av begge alternativer.
Vedtaket ble gjort med 29 av 43 stemmer, skriver Rakel Trondal fra SV i en tekstmelding til UA.
Hun forteller at de 14 som stemte i mot forslaget fra fylkesrådmannen heller ville ha et alternativt forslag fremmet av Mats Ramo fra Frp som ikke krevde medfinansiering fra Trondheim kommune.
Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.
LES OGSÅ: Fylkeskommunen vil jobbe for billigere nattbuss
LES OGSÅ: Over 5000 har signert kampanje for billigere nattbuss
Tar et steg mot billigere nattbuss
- Vi er glade for at vi fikk et positivt vedtak i nattbussaken. det er på tide. Men det er likevel en vei å gå ettersom vi ikke har fått signaler fra andre enn SV i bystyret om at de ønsker å støtte en medfinansiering. Nå setter vi vår lit til at de andre partiene i flertallet jobber godt opp mot sine partier i bystyret slik at nattbusstaksten kan fjernes for studenter og ungdom så raskt som det er mulig, skriver Trondal i tekstmeldingen.
Bystyret i Trondheim vedtok allerede i 2016 et ønske om at nattbussen skal fases inn som en del av det ordinære takstregimet, og ba rådmannen komme tilbake med en sak om økonomiske konsekvenser av dette. Bystyret ønsket også at periodebillletter for ungdom og studenter skulle prioriteres i det arbeidet.
Et tilsvarende forslag fremmet av Trondal i fylkestingets møte i juni 2016 ble ikke vedtatt. Dermed tar fylkestinget med dagens vedtak et steg i retning av billigere nattbuss for studenter, men også for alle andre.
For i sin drøfting i sakspapirene skriver fylkesrådmannen at det ikke er «spesielt grunnlag for å tilgodese noen utvalgte trafikantgrupper med rabatter på nattbuss. Fylkesrådmannens og AtBs vurdering er at en slik forskjellsbehandling vil være vanskelig å gjennomføre i praksis. En 18 års elev på videregående, student på 20 år, honnørberettighet 28-åring eller arbeidsledig 40-åring har noenlunde samme behovet for en rimelig nattbuss».
I forslaget vises det til at de i Oslo har kjørt nattbussene med vanlige dagtakster i snart ti år, samt at Stavanger/Rogaland innførte dagtakster på nattbussen i starten av 2017, og at Hordaland/Bergen gjorde det samme i februar 2017.
Kommer til å trenge seks til ti mill ekstra i året
Det påpekes også at at antallet passasjerer på nattbussene utgjør et sted mellom tre og fire promille av den totale busstrafikken i trondheimsområdet.
Fylkesrådmannen skriver i saksdokumentene at det å innføre vanlig dagtakst på nattbussen vil føre til et behov for seks til ti millioner kroner ekstra i tillskudd, og stiller spørsmål om hvem som skal finansiere dette. Fylkesrådmannen viser til at det er naturlig å anta at takster på nattbuss er viktigst for studentene, og for å utvikle Trondheim som studentby.
Derfor mener han at de ekstra tilskuddene må komme fra Miljøpakken i henhold til Bymiljøavtalen.