Han synes akademia måler suksess feil. Med en ny podkast vil han bedre forskningsformidlingen

Julius Wesche skulle ønske det var mer fokus på hvor flink man er til å nå ut med forskningen sin.

Julius Wesche startet en podkast som han håper kan være en ressursbank for kollegaer.
Publisert

- Å kommunisere forskning er ikke et mål i seg selv, men det gir oss en mulighet til å påvirke samfunnet med forskningen. Det er det som alltid burde være målet. Mesteparten av forskningen betales til syvende og sist av skattebetalere. Derfor burde forskning gjøre livet bedre for folk, sier Julius Wesche.

Han kommer fra Tyskland og jobber som forsker ved NTNUs Institutt for tverrfaglige kulturstudier og Energy Transition Initiative. For å bedre den viktige forskningsformidlingen, har han lansert podkasten som har fått navnet Science Communication Accelerator. Den ble først sluppet forrige uke og legger stadig ut nye episoder på Spotify og andre podkast-apper.

Fakta

Julius Wesches tips om hvordan man kan nå ut

1. Lag en to minutters video om en ny rapport eller artikkel. Be kommunikasjonsrådgiveren i din avdeling om å publisere det på sosiale media. Tenk på hvilken målgruppe du ønsker å nå ut til og gi beskjed om det. Sånn kan man velge hva som er den beste plattformen.

2. Finn en podkast i ditt felt og spør om du kan bli med på en episode.

3. Lag en tråd om forskningen din på Twitter, eller en post på Linkedin.

4. Inviter en kollega med på en livesamtale på Twitter Spaces.

5. Skriv en kronikk og send den til en avis.

6. Lag en grafikk som visualiserer forskningen din og funnene dine og legg den ut på Instagram eller Twitter.

- Det viktigste er å være selvbevisst og å velge det formatet som passer deg best. Om du er god til å skrive, skriv. Om du liker å prate, bli med på en podkast. Om du er god med foto eller grafikker kan du gjøre det. Om du liker å prate i kamera, kan du lage videoer. Gjør noe som gir deg glede mens du lager innhold andre kan ha glede av.

- Det som er viktig er ikke hvor mange ganger man blir sitert, eller hvilke tidsskrifter man blir publisert i, men om man har en positiv effekt på verden. Dessverre blir vi veldig opphengt i den neste artikkelen man skal publisere eller hvordan man skal få støtte til det neste EU-finansierte prosjektet. Det er det det nåværende systemet overbeviser oss om at er viktig, forteller han.

Ser ikke mulighetene med sosiale media

I podkasten, som har mye fokus på å nå ut gjennom sosiale medier, får Wesche besøk av gjester og tar enten for seg ulike plattformer, som YouTube, Facebook, eller LinkedIn, eller ulike tema, som hvordan man øker sin egen synlighet, eller hvordan en doktorgradsstipendiat kan lage sin egen merkevare.

- Jeg skjønner at ikke alle forskere ønsker, eller burde, bruke masse tid på forskningsformidling. Det er helt greit. Likevel, hvis vi skal ta forskningen på alvor så må vi finne nye måter å måle suksess på. Når forskere skal forfremmes, burde hvor flinke de er til å nå utenfor den akademiske bobla være en del av regnestykket. Som stipendiat burde det være ressurser for å trenes opp i formidling, og ikke minst burde det være tid satt av så man faktisk får tid til det, mener Wesche.

Han tror at forskere og institusjoner ennå ikke har fått øynene opp for alle mulighetene sosiale media tilbyr når det gjelder å nå ut. Det er noe som burde være mulig å gjøre noe med, ettersom det eksisterer ressurser for å lære det, men det som mangler er innsats for å bli god på det, mener forskeren.

- Å skape engasjement på sosiale media er ikke så enkelt som det kanskje virker. Mange synes det virker skremmende og vet ikke helt hvor de skal begynne. Det skjønner jeg godt. Det er nettopp derfor vi trenger et universitet som tar ansvar for at forskere lærer seg disse egenskapene.

Gode svar på viktige spørsmål når ikke ut

Wesche sier at han skjønner at han ikke kan endre hele insentivstrukturen i akademia ved å lage en podkast, men han håper at han kan bidra med et sted kollegaer og interesserte kan hente kunnskap om formidling fra.

- Jeg tror forskingen har gode svar på mange av de viktigste spørsmålene i vår tid, men problemet er at det er så mye verdifullt der ute som ikke når gjennom.

Så langt har han underkant av 300 avspillinger, men han håper på å vokse.

- Hvert prosjekt starter fra null, det gjelder også podkasten min. Men jeg har også lagd poster på Twitter og Linkedin om podkasten som har blitt sett flere tusen ganger og fått flere reaksjoner og kommentarer, så jeg håper det er noe jeg kan bygge videre på.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.