Avslører pedofile på det mørke nettet

Et 20-tall personer ved NTNU i Gjøvik jobber med å finne metoder som avslører spor etter aktivitet fra pedofile og andre kriminelle på det mørke nettet.

Center for cyber and informastion security (CCSI) i Gjøvik bistår politiet med metoder for å avdekke kriminell aktivitet, skriver Oppland arbeiderblad.

Over 50 personer er så langt siktet i operasjon «Dark Room», der politiet har gjort et av norgeshistoriens største beslag av overgrepsmateriale, skriver NRK.

I hemmelige chattesamtaler via det mørke nettet snakker personer politiet har etterforsket i operasjon «Dark Room» om å dope småbarn og kidnappe unger på vei hjem fra skolen, ifølge Dagbladet.

Førsteamanuensis Stefan Axelsson ved CCIS i Gjøvik er én av cirka 20 personer som utgjør gruppen Testimon Forensics Group. Gruppen jobber nettopp med å finne metoder som skal avsløre digitale spor i det mørke nettet, skriver Oppland Arbeiderblad.

– Dette er den stengte delen av internett hvor vanlige mennesker ikke har tilgang, sier Axelsson, og forteller at det er kjent at terrorister og andre kriminelle har brukt et slikt nett i om lag ti års tid.

Ifølge Axelsson er det først de siste tre årene forskerne og myndighetene har funnet gode metoder for å avsløre spor på det mørke nettet.

Førsteamanuensisen sier forskerne i Gjøvik ikke har vært direkte involvert i operasjon «Dark Room», men at det ligger mye forskning til grunn for det arbeidet politiet har gjort for å kunne avsløre pedofilinettverket som har forgreininger over hele landet.

– Vi har også bidratt med metoder så politiet skal slippe å se på så store mengder filmer og bilder. Det er et arbeidsmiljøproblem for politimedarbeiderne, som må se så mye vondt, sier Axelsson.

I fjor høst ble det klart at Center for Cyber and Information Security (CCIS) skulle bli tildelt syv millioner kroner via statsbudsjettet 2016. Ledelsen slo fast at tildelingen var et viktig ledd i Norges langsiktige og sentrale satsing på kunnskapsutvikling av cyber- og informasjonssikkerhet.

LES SAKEN: Sju mill. til cybersikkerhet i Gjøvik