Studieavgift har gitt færre søkere, kan det være den siste masterutstillingen? 

Avgangsutstillingen ved Kunstakademiet i Trondheim åpnet fredag. Utstillingen roper ut mot nedprioritering av kunst og kultur i krisetider.

Kurator Carl Martin Rosenkilde Faurby og instituttleder Jacob Jessen er enige om at de nyutdannede kunstnerne er viktige for utviklingen av Trondheims kunstliv. Flere tekniske og økonomiske forhold gjør likevel at det er usikkerhet omkring masterprogrammets eksistens om et par år.
Publisert

Avgangsutstillingen for årets studenter ved Master in Fine Art-programmet ved Kunstakademiet i Trondheim (KiT) åpnet fredag, og holder åpent til og med lørdag 8. juni.

Carl Martin Rosenkilde Faurby er daglig leder ved Trøndelag senter for samtidskunst (TSSK), og har vært rådgivende kurator for utstillingen som har fått navnet The Amateur Love Machine.

Han forteller til NTNU Nyheter at en av de største utfordringene for utstillingen var en nærmest depressiv tilstand blant studentene, noe han også har registeret i store deler av kunstmiljøet. 

- Som kunstner trenger man en enorm driv og tro, hvis man skal orke å holde på i et så usikkert yrke. Derfor tok jeg og studentene utgangspunkt i amatøren og kjærligheten når vi tenkte på et konsept som samler prosjektet, sier han til NTNU Nyheter.

Han forteller at han er bekymret for hvordan vilkårene til nyutdannede kunstnere påvirker kunsten. 

- Fine Art-programmet er under press

Forårets innføring av studieavgift for internasjonale studenter førte til en krise ved KiT. Studenter fra utenfor EU/EØS må nå ut med omkring 480.000 kroner i året for å gå på Fine Art-programmet, som er i samme prisklasse som prestisjeuniversitetet Yale.

Programmet hadde derfor en nedgang på 75 % av studentene ved fjorårets opptak. Det ble ikke tatt opp en eneste student utenfra EU/EØS. 

Instituttleder Jacob Jessen ved KiT sier til NTNU Nyheter at dagens politiske prioriteringer i krise- og konflikttid får konsekvenser for kulturliv i store deler av verden, også i Trondheim.

Instituttleder ved Kunstakademiet i Trondheim, Jacob Jessen.

- Programmet Master in Fine Art er under press i dagens utdanningspolitiske klima med studieavgift for studenter utenfra EU og en nedprioritering av finansieringskategori, sier han.  

Han mener at masterprogrammet har utviklet seg til et av Norges og NTNUs viktige internasjonale utdanningsmiljøer med studenter med bakgrunn fra forskjellige land og kulturer som møtes. En kombinasjon av flere tekniske og økonomiske forhold gjør likevel at det er usikkerhet omkring programmets eksistens om et par år.

- Hovedandelen studenter på dette programmet var søkere fra land utenfor EU på bakgrunn av prinsippet om gratis utdanning for alle. Et klokt prinsipp som igjennom en årrekke har garantert gjennomstrømning og utveksling innom Norge på en lang rekke fagområder og miljøer, sier Jessen og forteller at mange av deres studenter har bosatt seg i Trondheim og bidrar til å utvikle byens kulturliv.

Håper å bli sett og hørt

«Kan dette være den siste masterutstillingen? Når det virker umulig å finne sin plass i det profesjonelle kunstfeltet, kan amatørens kjærlighet til å skape vinne frem?»

Slik innledes omtalen av avgangsutstillingen. Den vises i KiTs eget visningssted Galleri KiT, i tillegg til kunstopplevelser flere steder i byen – som Cinemateket, et hotellrom på Britannia, Trondheim Folkebibliotek, et basseng på Pirbadet og Feministhuset. 

De 20 utstillerne og avgangsstudentene håper å bli sett og hørt, og smitte publikum med sin kjærlighet til kunsten.

- Utstillingstittelen The Amateur Love Machine oppfordrer oss alle til å rette oppmerksomheten innover og elske kunsten og våre personlige uttrykk, i stedet for å søke anerkjennelse utenfra, sier rådgivende kurator Rosenkilde Faurby.

Han mener at masterutstillingen er svært viktig når det gjelder å se hva den yngre generasjon kunstnere interessere seg for og hvordan de uttrykker dette.

 Se et utvalg bilder fra utstillingen i bildekarusellen under. 

Sara Shooshtari (Iran) dro til hjemlandet i 2023 og snakket med kvinner om endringsprosesser og identitet.
Tara Fraser (Australia) deltar med flere verk med utgangspunkt i karakteren Rose.
Dag Olav Kolltveit (Norge) installerer sine verk, der rytme har en sentral plass.

Følg UA på Facebook og Instagram.