Vi tester Maze map for rullestolbrukere

Rullestolbruker Vegard Djuvsland roser mobilkartet som finner vei for bevegelseshemmede på Gløshaugen.

Vegard Djuvsland mener han hadde hatt god nytte av mobilkartet for rullestolbrukere som fersk student.
Djuvsland setter opp en rute fra IT-bygget til en datasal i fjerde etasje i P15-bygget på den andre siden av sentralblokkene når vi tester mobilkartet for rullestolbrukere.
Kartet gjør det mulig å finne den beste ruten, både ute og innendørs.
Fremme i Realfagsbygget: Kartet viste vei uten hindringer.

Da han startet studiene ved NTNU i 2001 måtte han planlegge mer for å komme seg dit han skulle enn han må i dag. Etter 13 år på universitetet er han imidlertid såpass godt kjent at han kanskje ikke har så mye behov for kartet selv.

- Jeg har prøvd å klare meg selv. Det har straffet seg med at det har tatt lang tid, sier han og ler.

Nyttig for nye studenter

Men selv om Djuvsland klarer seg fint uten kartet, mener han det er et svært godt tiltak for nye studenter.

- Jeg ville hatt stor nytte av et slikt kart da jeg startet, sier han.

Djuvsland er kortvokst, og er avhengig av rullestol for å komme seg over lengre avstander. Han tar fatt på sisteåret i sin 5-årige integrerte master i datateknikk dette semesteret.

- Enklere å finne frem

Kartet, som kan lastes ned som en app på telefonen eller hentes opp via en nettleser, gjør det mulig å finne den beste ruten – både ute og innendørs.

Det er eiendomsavdelingen som har utviklet kartet i samarbeid med MazeMap/Trådløse Trondheim.

LES SAKEN: Nytt e-kart viser vei for rullestolbrukere

- Det er et lenge etterlengtet kart. Vi har prøvd å få til dette lenge, endelig kan vi gjøre det lettere for rullestolbrukerne å finne fram i bygningsmassen vår, sier prosjektleder Randi Askim Tiller i NTNUs eiendomsforvaltning.

Mange trapper

Selv om det skal være mulig å komme seg til de aller fleste stedene på campus med rullestol, må man vite hvilken trasé man skal ta. Sentralblokkene har mange innganger med trapper, men bare to rullestolinnganger.

UA og Djuvsland starter ferden ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap når vi tester rullestolkartet. Han setter opp en rute fra IT-bygget til en datasal i fjerde etasje i P15-bygget på den andre siden av sentralblokkene. Kartet finner veien gjennom blokkene via de to rullestolrampene på hver side og videre til P15-bygget, inn i heisen og opp til målet mens posisjonen vår hele veien er merket med en blå sirkel langs ruten på kartet.

Ville valgt annen rute

Systemet viser til en hver tid hvor brukeren er, om han eller hun har aktivert GPS på smarttelefonen eller nettbrettet sitt. For å finne posisjon innendørs benyttes trådløsnettet. Ved NTNU er nøyaktigheten normalt mellom 5-10 meter, noen steder ned på meteren. Alle de 13 000 rommene i de 60 bygningene på Gløshaugen skal være dekket av kartet.

Djuvsland plotter inn Realfagsbiblioteket og fortsetter ferden langs sentralblokkene igjen. Kartet foreslår en rute som går hele veien utendørs mot Høgskoleringen.

- Her ville jeg ha valgt annerledes. Underlaget er bedre og man slipper å fryse så mye om man kjører inn gjennom sentralblokkene og inn i realfagsbygningen ved kantina, sier Djuvsland.

Han synes likevel ikke dette er noe stort problem og sier man lærer seg veiene som passer en selv best etter hvert.